tirsdag den 29. oktober 2013

Skrivetip #21 feedback og betalæsere

På lederkurset jeg var på her fornylig, var der rigtig mange steder hvor jeg kunne drage paralleller med skrivningen. En af de ting var feedback-trappen.

Feedback kan være en svær ting at få, eller at give. Og da jeg første gang så modellen var det lidt som om det blev lidt enklere for mig selv at forstå hvorfor andre reagere forskelligt på feedback.

Modellen kan bruges til bedre selv at takle feedback.



Kilde: Ledelse i praksis af Hans Jørgen Skriver, Erik Staunstrup og Andreas Kærgård.

Med start nedefra har vi den afvisende person. Dem kender vi alle. Dem som ikke rigtig høre efter og mener de har ret uanset hvad. Altså udviser afvisende adfærd.

Den forklarende person er den person der altid kommer med forklaringer. Jamen det er også fordi.. osv. Det skal siges at i en skrivesituation kan det være en rigtig god ide at forklare hvorfor du har gjort sådan og sådan, men stadig hele tiden have for øje at modparten altså ikke helt forstod det sådan. Så du kan godt være forklarende for derved at komme frem til en konklusion, men så høre det til den øverste gule box.

Lyttende - tænkende. En person der lytter, men ikke rigtig forstår den feedback vedkommende får.

Lyttende - forstående. En person der prøver at forstå hvorfor modparten ikke er enig.

Udviklende. En person der tager stilling til feedbacken. Forstår den. Reflektere over den. Beslutter om hvordan den skal påvirke skriveprojektet eller om den overhovedet skal.



Personer der er øverst, er dem der har størst indlevelsesevne. De nederste er meget lukkede i deres person. Det er klart, at som forfatter bør man have stor indlevelsesevne. Men det kan også godt være man har det, men bare ikke bruger det i feedback forstand.

Det kan være utrolig hårdt med feedback. Men som forfatter er feedback den bedste hjælp man overhovedet kan få. Så det er vigtigt at vi prøver (så godt vi kan ;0) ) at tage feedback som noget positivt.

Hvorfor er det vigtigt at forholde sig til feedback? Det er det fordi at hvis din betalæser har misforstået der hvor du vil hen, så kan det være andre også har det. Og det duer jo ikke. Vi skriver jo for læserne. Det er ofte ganske almindelige fundamentale ting, som gør at læserne falder fra, og som ville være undgået med betalæsere. Nemlig: troværdighed og plothuller. Det ville være undgået hvis der var flere der havde læst bøgerne før de kom i boghandleren. Det er ikke altid nok med en redaktør. Det er i hvert fald mange gange min observation når jeg anmelder bøger. Og det er ærgerligt. Hvor mange gange er vi anmeldere ikke ret enige på disse områder? Vi er utrolig enige. Det er ting der ødelægger læseoplevelsen.

Det er derfor altid en god ide at have flere betalæsere, og hvis de alle siger det samme, jamen så er der helt sikkert også noget om snakken. Hvis vi nu skal være ærlige er det så ikke mega surt at have arbejdet hårdt på en bog, og så fejler den pga. de her fundamentale ting når den kommer ud til anmeldelse?

Dine betalæsere skal være læsere! Det nytter ikke noget at bruge din mor som helt sikkert elsker alt hvad du skriver. Eller dine bedste veninder, hvis de ikke tør sige dig imod altså. Du skal ud og finde nogle af dem der ved lidt om hvad de snakker om. Nemlig din bogs målgruppe.

Man skal dog også være klar over faren i den måde nogle mennesker giver feedback på. Nemlig efter hvad de selv synes kunne være fedt. Altså hvordan de gerne vil have drejningen tager i historien. Faren ved det er, at de ikke kender historien endnu, for den er ikke færdig hos dig endnu. Det er derfor det stadig er vigtigt at tage beslutningen om feedbackens vigtighed.

Altså kort sagt, så er det vigtigt at få feedback, men det er lige så vigtig for dig at forstå feedbacken. Forstå hvad det er der får personen til at sige det de siger, og vurderer om det er relevant for dig og din historie.

Hvis du formår at være øverst på feedback-trappen, så lover det rigtig godt for din roman.
SHARE:

Ingen kommentarer

Tilføj en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig