onsdag den 11. december 2013

Enders Game anmeldelse

Yes.. jeg nåede at se den i biografen, men det var næst sidste forestilling i Randers. Generelt så synes jeg at Enders Game har haft sindssyg dårlige visningstidspunkter i de danske biografer, men det lykkes og her er mine tanker om filmen.







Filmen 'Ender's Game' foregår 70 år efter den avancerede race af rumvæsner, kaldet Buggers, erklærede krig mod Jorden, og nu står menneskeheden sammen om at forberede sig på et tredje, altødelæggende angreb.

På det  intergalaktiske militærcenter, Battle School, trænes de klogeste børn til at blive flådeofficerer, og da den ekstraordinært begavede Ender Wiggin udtages, bliver han hurtigt udpeget som noget særligt.

Men mens den empatiske, unge Ender langsomt trænes til at blive en perfekt dræbermaskine, begynder han at udvikle en selvforagt, der måske kan komme i vejen for håbet om at redde Jorden og hans familie.



Ender's Game har været en af verdens mest fortrukne Sci-fi bøger blandt læserne, og så er det da helt klart også på tide at der komme en film. Så selvfølgelig skulle jeg ind og se den.

Tilstået jeg fik aldrig læst bogen inden jeg så filmen, og det er jo en klassisk fejl. Men min kæreste, som har læst den, mente at det ikke gjorde noget i dette tilfælde. Og jeg må give ham ret, jeg er faktisk rigtig glad for at jeg har set filmen først. Hvorfor, er lidt svært at svare på, men jeg tror at jeg havde brug for det visuelle indspark. Jeg er ikke så god til det med rumvæsner i bøger. Om ikke andet så synes jeg ikke umiddelbart det er den værste man kan se først. Faktisk gav filmen mig utrolig meget lyst til at læse bogen og alle detaljerne omkring historien.





Man kan fornemme at der er meget dybde i historien, men den kommer aldrig rigtig helt til sin ret i filmen. Historien virker mere kompleks end hvad filmen har kunnet rumme, men jeg får alligevel fornemmelsen af hvor historien vil hen. Jeg savnede bare virkelig at komme ind på Ender som person. Det tror jeg ville have gjort en enorm forskel, og det er på ingen måde Asa Butterfields, som spiller Enders, fejl. Han gør det nemlig utrolig godt. Det er intet mindre end fantastisk skuespil fra hans side.

Samtidig er der utrolig meget symbolik i historien. Og jeg er bange for at der er dræbende meget mere i bogen, men det må tiden vise. Forfatteren til historien, Orson Scott Card er kendt for at være en mand med mange højtråbende meninger. Der har bl.a. være boykot af filmen mange steder fordi forfatteren er imod ægteskaber af samme køn.



Selvom det er børn i hovedrollen, er filmen langt mere en voksenfilm. Især fordi der er så meget underliggende symbolik som børn slet ikke vil kunne fange.

Jeg selv nød den rigtig meget. Jeg vil sige der var nogle ting jeg havde regnet ud, men der var bestemt også nogle ting som kom bag på mig og som var geniale. Visuelt var det også virkelig flot i forhold til at det hele stort set foregik på en rumstation. Så en rigtig god seværdig film, men desværre ikke en film der nåede helt ind i hjertet.

SHARE:

2 kommentarer

  1. Uh, jeg har også været inde og se den - Og virkelig fået lyst til at læse bogen. Overvejer om en del af mit Amazon-gavekort skal bruges til den. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder da som en fantastisk ide. Jeg har den allerede til at ligge og den kalder på mig. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig