torsdag den 13. marts 2014

Gone with the wind anmeldelse

Gone with the wind
På dansk: Borte med Blæsten
Forfatter: Margaret Mitchell
Genre: Historisk

Set against the dramatic backdrop of the American Civil War, Margaret Mitchell's epic love story is an unforgettable tale of love and loss, of a nation mortally divided and its people forever changed. At the heart of all this chaos is the story of beautiful, ruthless Scarlett 'O' Hara and the dashing soldier of fortune, Rhett Butler.

Jeg elsker at læse om intelligente karakterer og mange vil nok sige Scarlett ikke er, men det er jeg fuldstændig uenig i. Hun er intelligent. Hun fra og tilvælger bare på hvilket områder hun har behov for at være det og det er det der gør den helt store forskel. Hvorfor skulle Scarlett gå op i politik når hun fra barnsben har fået at vide at hun bare skal vokse op for at gifte sig? Når Scarlett så opdager verden, så indtager hun den også uden nogen som helst former for tilbageholdenhed eller naivitet. Hun udnytter på alle måder de fordele hun kan komme til.

Jeg er dybt fascineret af Scarletts vilje, mod og overlevelsessans. Hun er virkelig en enormt stærk tænkende kvinde. Samtidig så har hun stadig sin barnlige glæde sjæl og bruger den ofte til at få sin vilje. Hun har en enormt stærk beundringsværdig vilje, og når hun først har udset sig noget hun vil, så helmer hun ikke før hun får det. Det er blandt andet på det område mange mener hun er naiv. Det er hun bestemt ikke. Hun vælger at se bort fra ubehagelige ting for rent at overleve. Selvfølgelig er der nogle områder hun er naiv på, men for mig gør det den store forskel at det er selvvalgt.

Scarlett er ikke perfekt, selvom jeg faktisk lidt føler hun er det. Men det er hun virkelig ikke. Hun er meget hende selv nærmest, ligesom et barn. Men det er også noget af det jeg synes er fascinerende. Det er sådan vi alle er født. Det er sådan vi alle er på et eller andet område. Scarlett er heller ikke ligefrem den perfekte mor, men det elsker jeg også ved hende at hun ikke er. Et af de helt store problemer jeg har med litteratur ofte er at af en eller anden årsag så tør man ikke stille spørgsmål ved dårlige mødre, og hele det fundamentale i at en kvinde måske ikke er skabt til at få børn. Scarlett er selv så meget et barn i hendes sind at der ikke er plads til andre end hende, i hvert fald ikke før hun er kommet op i årene. Men årene… ja helt ærlig bogen slutter med at hun er 28 og jeg føler ikke selv jeg er klar til at få børn endnu.

En ting mere jeg lige skal have med, er at jeg ELSKER at Scarlett er anderledes. Hun følger ikke strømmen, og hun bliver set ned på af den årsag, og jeg ELSKER ELSKER EKSLER at hun er sig selv helt igennem.

Det er lidt en rable det her jeg er kommet med nu, men jeg lader det stå for det spejler hvor meget jeg elsker den her historie og dens hovedperson. Grunden til historien er så epic er fordi at bogen både er plot og karakterdrevet. I sådan en grad at man bliver revet fuldstændig med.

Jeg så filmen ret tidligt i mine teenageår. Jeg faldt over den hvor jeg var virkelig træt og skulle til i seng. Men så så jeg Scarlett sidde der på trappen i en hvid og grøn kjole og snakke med to mænd som var tvillinger. Sjovt nok så var jeg faldet over starten af filmen. Jeg var vanvittig træt, men jeg glemte det fra det øjeblik jeg så Scarlett sidde på trappen. Jeg sad på gulvet foran min seng og så hvert sekund af den lange lange spillefilm. Filmen/historien indeholder alt hvad jeg elskede på det tidspunkt: Kjolerne, en stærk hovedperson, modet, viljen, kampen mod småborgerligheden, kærlighed, følelsesmæssigt storspil, ja jeg var selv dybt interesseret i den amerikanske borgerkrig i den periode, og er det da stadigvæk. Seriøst alle disse ting foregik inde i mig i den periode, og det var vildt. Jeg følte seriøst at filmen var skrevet for at jeg skulle se den! Mig alene! Derfor tog det mig også langt tid om at læse bogen. Jeg turde simpelthen ikke. Jeg var bange for at det ville ødelægge noget for mig.

Det gjorde den heldigvis ikke! Bogen er skøn. Den følger nærmest slavisk filmen, og jeg elsker begge mediers udlægninger af historien. Ingen vil kunne erstatte den anden.

MEN! Jeg statede med at læse bogen på dansk! Det skulle jeg ikke! Det havde jeg meget svært ved. Jeg kunne slet ikke forene Scarlett med den danske stemme. Det gik slet slet ikke. Så jeg hoppede over og læste den på engelsk i stedet. Så jeg vil helt klart anbefale at den skal læses på originalt sprog! Ingen tvivl!! Det er et must!

Jeg ved at min anmeldelse er ved at være lang nu, så jeg vil se om jeg ikke kan ende den nu. Også selvom det meste af det handler om Scarlett. Læs bogen hvis du vil læse noget epic. Borte med blæsten (Gone with the wind) er historisk. Den er så mange forskellige fantastiske ting. Den er også lang, men det føles slet ikke så slemt når man kommer i gang med den. LÆS DEN. LÆS DEN. LÆS DEN!!!