onsdag den 21. maj 2014

Halløj på Christiansborg anmeldelse

Halløj på Christiansborg

Forfatter: Morten og Søren Ellemose
Genre: Satire
Målgruppe: Voksne




















Journalist Henning Dahlmose kommer ved et sammenfald af muntre uheld til at afsløre et politisk komplot, der involverer ministre, godsejere, spindoktorer og ejendomsspekulanter.

"Halløj på Christiansborg" er en slags nøgleroman med aktører fra magtens korridorer på Christiansborg og erhvervslivets bonede gulve i et omfattende komplot efter statens salg af DONG til den amerikanske kapitalhaj Gold, Digger & Saxman.

Det er en samfundsrevsende og stærkt satirisk bog om politisk grådighed og finanskrisens finurligheder båret af urealisme, humor og slap-stick komedie, hvor kammerateri, politiske rævekager, kønsskifteoperationer og attentatforsøg er hverdag.


Jeg har længe gået og tænkt over hvordan jeg dog skulle anmelde den her bog. Egentlig burde det ikke være så svært når man har målgruppen for øje. Det svære er at det handler om humor - og den her bog er ikke humor. Ikke for mig i hvert fald. Jeg er dog ikke i tvivl om at den har et publikum, en målgruppe et sted i Danmarks befolkning. Om end jeg tror det måske er en mindre gruppe.

Humoren rammer ikke mig, fordi jeg ikke kan se det sjove i de politiske eskapader, jeg synes det er ret så deprimerende til gengæld. Jeg krummer tæer af politikernes dumheder og jeg har virkelig svært ved at more mig over en satirisk udgave af politikkerne.

En torn i øjet for en grafiker som mig, er jo selvfølgelig at der er nogle grafiske ting der genere mig på forsiden, og som jeg tror gør at det måske ikke er alle der har lyst til at samle bogen op.

Bogen er godt udtænkt, den er skrevet ganske godt. Der er faktisk ikke rigtig noget at sætte fingre på, andet end at vi jo alle har et forskelligt syn på humoren. Så det er helt klart humoren der er afgørende for om bogen er noget for en.

Jeg tror det er en meget lille gruppe læsere der her er tale om, så kan jeg kun give den tre stjerner. Jeg tror man skal have et større indblik i politik end hvad den gennemsnitlige dansker har, og så tror jeg man skal komme dertil hvor man lidt har mistet respekten og håbet på at det kan blive bedre - for at man synes det er sjovt.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Det er lige før, at jeg tror, jeg hører til den læserskare ud fra din beskrivelse - politisk satire plejer nemlig at falde i min smag. Til gengæld skræmmer forsiden mig væk - den er ikke gennemtænkt og virker 'billig'.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja enig, det er virkelig ærgerligt de har fået det der billige udtryk. Men det er altid sådan en ting man ikke kan undgå og ærgre sig over når man er grafiker.

      Ja min kæreste tror også det lige er en bog for ham, så jeg tror den gør rigtig meget lykke hos nogen. Desværre bare ikke for mig. Men generelt har jeg det lidt svært ved de der rene humor bøger.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig