mandag den 25. august 2014

Trilogier



 

Jeg har før snakket om problemer med trilogier - nemlig mellembogen. Mellembogen hvis formål kun er at bygge bro mellem den første og sidste bog i en trilogi. Og brobøger er nok noget af det mest kedelige… og ligegyldige i serier. De mellembøger der kan formå at stå alene højner serien enormt for mit vedkommende, men jeg har altså det sidste stykke tid personlig oplevet en anden kedelig tendens.
 
Jeg oplever ofte med trilogier hvor jeg er helt vild med den første bog, at det går stødt ned af bakke derfra. Første bog er som sagt overraskende spændende og god. Den næste bog er den kedelige mellembog som beskrevet ovenfor, men den sidste bog er faktisk den største skuffelse i trilogien. 
 
Tendensen er lidt mere svær at sætte fingre på, for der er egentlig ikke nogen teknisk forklaring. Men jeg oplever det selv gang på gang, og måske har det i virkeligheden alt med forventning til serien at gøre.
 
Senest har jeg oplevet det med Sweet trilogien og The Selection serien. Men med disse to trilogier vil jeg også have tilbøjelighed til at sige at forfatterne har gemte lidt for meget til sidst, og så virker slutning pludselig meget forceret. Jeg synes også i begge tilfælde at verdnerne måske skulle have haft mere plads end bare tre bøger for rigtig at kunne udfolde sig derhen hvor jeg som læser vil blive begejstret. 
 
Hvordan har I det med trilogier? Kan I genkende noget af det jeg oplever? Tror I det handler om for høje forventninger eller for dårlig bogstruktur?
SHARE:

2 kommentarer

  1. Jeg kender også det der med den tragiske 'mellembog', men jeg bliver så også overrasket når der så endelig er en mellembog, som (undskyld udtrykket) bare sparker røv!
    F.eks. med The Hunger Games. Der er Cathing Fire min ultimative favorit - og det er endda mellembogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja enig, jeg elsker gode mellembøger, det er noget af det bedste jeg ved. Med The Hunger Games, havde en god mellembog ja, men ligepræcis der sad jeg med en øv følelse af den sidste bog i serien.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig