onsdag den 8. oktober 2014

Støv og Stjerneskær anmeldelse


Støv og Stjerneskær

Forfatter: Laini Taylor
Serie: Ønskekræmmerens datter #2
Originalsprog: Engelsk, Days of blood & starlight, daughter of smoke and bone
Genre: Fantasy
Målgruppe: Unge og voksne
Udgiver: Bazar


Tak til Bazar for anmeldereksemplaret







 




Der var engang en engel og en djævel. der blev forelskede og vovede at forestille sig en verden uden krig og blodsudgydelser. Dette var ikke den verden.

Kunststuderende og monsterlærling Karou har fundet de svar hun søgte. Nu ved hun, hvem hun er, og hvad hun er, men med denne viden kommer en anden sandhed frem. Hun har elsket en fjende, han svigtede hende, og en hel verden måtte bøde for det.

I en åndeløst spændende fortsættelse af Ildenglen må Karou beslutte sig for, hvor langt hun er villig til at gå for at hævne sit folk.


Jeg har glædet mig noget så utrolig meget til at læse fortsættelsen til Ildenglen, som jeg synes var noget nær genial, og Støv og Stjerneskær fortsætter i samme spor.

Støv og Stjerneskær er nemlig solid fantasy skrevet i et utrolig smukt sprog. Så man kan sige at der er noget for enhver smag: Der er noget til dem der elsker smukke sætninger og til dem som elsker aktionfyldte historier.

Bogen burde derfor også have været en sikker vinder hos mig, men jeg er næsten helt flov over at indrømme at jeg kedede mig frygteligt. Og jeg forstår ikke helt hvorfor, for der sker en masse hele tiden, flowt og historien er helstøbt, men det er bare som om jeg er ligeglad med det der sker i bogen.

Det plejer at betyde at jeg ikke rigtig kan finde hovedpersonen, jeg kan ikke rigtig nå ind og mærke hende, og det er måske også rigtig, men jeg synes heller ikke at kærlighedshistorien er nok underbygget til at jeg finder den interessant, og det er virkelig synd for den ligger på epic stadiet. Til tider finder jeg også Karous venners historielinje en smule plat, og generelt er det som om at det jeg elskede ved 1'eren er forsvundet i 2'eren, eller også har jeg bare haft for høje forventninger - for der er ingen tvivl om at 'Støv og Stjerneskær ' er kvalitetslæsning på alle måder. Det er heller ikke min favorit fantasy univers, men jeg elsker at det er anderledes og unikt.

Kort sagt jeg fatter ikke at jeg ikke var mere begejstret for den her bog, for i bund og grund er den lige så genial som 1'eren, men jeg var bare slet ikke følelsesmæssigt involveret i handlingen, og det er jeg så ærgerlig over.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Hm, meget interessant. Jeg var meget begejstret for den første bog (hvilket ærlig talt overraskede mig meget :-)). men jeg har endnu ikke læst den næste bog. Håber dog at jeg også kan lide den.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er lidt splittet. Måske vil du kunne lide den, for den minder rigtig meget om den første bog, for mig var der bare lidt for meget blarrr... :0D

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig