lørdag den 29. november 2014

Emma filmatisering

Emma kan godt være en svær bog at læse, fordi der er så mange personer og deres forhold kan synes en smule kringlet. Så der kan det være en kæmpe hjælp at se en af filmatiseringerne.

Normalt så har jeg nok en tildens til at foretrække mini-serierne til Austens historier, for de kan ikke rigtig presses ned i en enkelt film, og jeg har da også noget svært ved at vælge hvilken Emma-filmatisering jeg synes bedst om. Dog så er der ikke nogen tvivl om at jeg foretrækker Gwyneth Paltrows Emma. Jeg ved ikke hvad der er der gør det, måske virker hun bare for mig mere intelligent end de andre Emma'er, og derfor tættere på min opfattelse af bogens Emma.
 

 





Emma 1996

Efter Clueless så er den her udgave nok den første jeg har set, og det betyder nok også at da jeg læste bogen, så var det de her personer jeg så for mig. Jeg synes castingen er spot on. Desværre er filmen for kort, men jeg synes faktisk de formår at få det til at fungerer.





Emma 1996 (TV movie)

Den her film fik ikke den store succes - måske fordi den konkurrerede med filmatiseringen med Gwyneth Paltrow i hovedrollen. Den her version blev nemlig kun lavet til tv og ikke det store lærred. Jeg kan huske jeg har set den en enkelt gang, men den må ikke have gjort det store indtryk siden jeg ikke har set den mere end den ene gang.





Emma  2009 (mini serie)

Jeg kan rigtig godt lide den her udgave. Det er altså bare bedre med en mini serie der kan uddybe mere af historien, så man ikke få nogle halv-hjertede løsninger. Desværre er jeg ikke så vild castingen af Emma. Jo Romola Garai er utrolig smuk, og billedmæssigt er hun den perfekte Emma, men når jeg sidder og ser hende udstille 'Emma', så tror jeg bare helt ærligt ikke på hende. Ikke sådan rigtig.






Clueless (1995)

Clueless var en film jeg så rigtig mange gange da jeg var yngre. Jeg nød den virkelig. Den er super, super sjov og faktisk har den helt sikkert været grunden til at jeg ikke var fuldstændig lost da jeg læste 'Emma' for første gang. Ej... jeg sikker og får helt lyst til at se den igen. Den er så sjov, hvis man altså kan komme udover deres tøjstil og kæmpe mobiltelefon med antennerne. For mig, der cirka var samme alder som skuespillerne i den periode, ja så er det bare ekstra sjovt.





Emma Approved

Holdet bag 'Lizzie Bennet' youtube kanalen startede på samme måde Emma Approved op. Og måske ikke helt med samme succes, og selvom jeg bedre kunne lide Pride and Prejudice udgaven, så har jeg nu nydt at følge med i Emma Approved. Jeg synes holdet bag, på smukkeste vis formår at trække Austens historier op på et nutidigt plan som man kan relaterer til. Så jeg krydser fingre for flere serier fra dem.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig