mandag den 1. december 2014

Austen tema

De to Austen tema uger har nået sin ende, og det har faktisk været meget hyggeligt at læse i temaer på en eller anden måde. Især fordi man måske drager nogle forskellige konklusioner eller falder over noget man normalt ikke ville have gjort. For eksempel faldt jeg over den her:



Tænk at der kun findes 3 kys mellem en mand og en kvinde i Austens bøger. Særligt når hun skriver så meget om kærlighed og ægteskab som hun gør. Dog er det vel ikke så mærkeligt, da handlingerne ofte finder sted i det offentlige, og der viste man ikke følelser på samme måde som man gør i dag. Ikke engang i det private mange gange faktisk.



Min bedste Austen ting, er selvfølgelig bøgerne, men derudover så er jeg vildt begejstret for det her kort spil, hvor det handler om at man spiller de forskellige karaktere og man skal så finde end mand og gifte sig med. Sjovt nok. Men det er så sjovt for indimellem er der masser af kort som via historiens handling, laver en masse rod i forsøget på at få fat i f.eks. Mr. Darcy.

Vi spillede det en aften med et par vennepar, og vi havde det så sjovt. Selv mændene var ret begejstre for spillet.


 

Jeg har masser af Austen fanfiction. Der enten er faglitteratur, forsøg på efterfølgere af hendes historier eller rene nye retellings. Generelt synes jeg ikke jeg har været så heldig med dem jeg har læst. Selvfølgelig ved jeg godt at ingen af bøgerne nogensinde kan komme op i nærheden af Austens egne værker, men man tænker da lidt at det ikke kan gå helt galt med en retelling. Men åbenbart. De eneste bøger jeg indtil nu har nydt, sådan rigtig var Shannon Hales to bøger, Austenland og Midnight in Austenland. Men det tager også udgangspunkt i en hel anden tidsalder og deres helt originale indgangsvinkel, som mange af de andre bøger helt sikkert mangler.
De fleste af bøgerne var ok, men jeg havde et par stykker jeg virkelig havde svært ved. F.eks. Pride and Prejudice and Zombies, Longbourn og Døden kommer til Pemberley.





 

Nej der er altså ikke noget der slår Austens historier, og jeg har stadig et par stykker af dem til gode, og det kribler helt for at komme i gang. Disse bøger er de udgaver jeg ligenu har af Austens egne værker. Det er ikke uden grund af der er tre udgaver af Pride and Prejudice, da det er min absolutte yndlings Austen. Den danske udgave er ved at være godt slidt. Det er nemlig den jeg læste i da jeg første gang læste historien, og den har været igennem mange skønne genlæsninger siden.

Ikke mere Austen i denne omgang, men jeg har flere bøger jeg endnu ikke har læst, både Austens egen og fanfiction, så måske jeg kunne finde på at gøre det igen. Ellers læser jeg dem nok lidt hen ad vejen.



Temaerne slutter dog ikke her, da jeg i det meste af december måned vil køre et juletema ved siden af de almindelige anmeldelser. Julebøger er noget af det bedste jeg ved, men der er så utrolig stor på dem. Jeg elsker særligt dem som formår at indfange julens glæder, og som på godt og ondt virkelig foregår i juletid. Der findes rigtig mange julebøger hvor handlingen lige så godt kunne have fundet sted om sommeren. Men så er det for mig ikke nogen rigtig julebog. Jeg valgte i november nogle stykker ud, men jeg har allerede tilføjet alt for mange nye til siden.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Dejligt med masser af Austen! Sikke mange smukke Austen-bøger du har! :D Jeg har faktisk ikke set det fine "diagram" før, og det er da sjovt med de kys!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Austen er det bedste. :0) Jeg elsker min Austen samling, som jeg bare håber kommer til at gro, gro og gro. ;0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig