søndag den 8. marts 2015

Musik og romanskrivning


Som jeg vidst har skrevet ved en tidligere lejlighed, så har jeg lidt nogle mærkelige skrivevaner når det kommer til at høre til musik samtidig. For mig har musik en enorm effekt på mit følelsesregister. Faktisk var det engang så slemt, at mine forældre altid vidste hvornår jeg var sur - det var når der ikke kom lyde af musik fra mit værelse.

Så det er klart at jeg ikke vil kunne høre alt slags musik til det jeg sidder og skriver. Oftest er det sådan at jeg skriver bedst i stilhed, eller med en bestemt sang på konstant repeat. Man skulle tro jeg ville blive sindssyg af sidstnævnte, men nej det fungere faktisk helt fantastisk, for sangen jeg høre passer præcis til det jeg skriver - ellers ville jeg ikke kunne høre sangen på repeat. Musikken fylder mig op med en følelse, og jeg glemmer derfor både ord og stemmer. Jeg tænker kun i følelser og min scene. Det køre faktisk aller bedst på den måde. Det er meget bedre end stilheden. Stilheden er ofte også ret svær at få, når man bor sammen med andre.
 
 
 



Det er desværre ikke så nemt at finde den her sang, som lige præcis får det humør frem som jeg skal beskrive i min scene. Oftest fungerer det på den måde, at det er sangen som får mig til at tænke på min historie, og når jeg først har mødt sådan en sang, så tager jeg den til mig. Jeg lytter til den, og skriver ordene ned i min lille hjerte notesbog. Jeg lader musikken guide mig frem til hvad den fortæller mig om min historie. På den måde opstår der faktisk rigtig tit nye scener, nye opdagelser og niveauer til min historie. Når jeg skriver sangteksten ned, så er det som om effekten forstærkes. Ordene får mening, og ikke kun sangens stemning. Det kan jeg mærke gør en enorm forskel, når jeg sætter mig ned og skriver på den måde.

Når jeg har skrevet en bestemt scene til en bestemt sang på repeat, så er det også meget nemmere for mig at vende tilbage til scenen på et andet tidspunkt. Jeg skal bare sætte sangen på, og så hjælper musikken mig med det samme. Jeg er pludselig midt i handlingen.

Det kan være noget så utrolig svært at formidle det man selv føler ned i sine teksten, men for mig hjælper musikken mig et langt stykke hen ad vejen.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Jeg kan heller ikke så skrive uden musik I ørerne, det hjælper mig med at holde koncentrationen i længere tid. :)
    Sangteksterne giver mig også som regel alle mulige idéer til, hvad der kunne forgå i de kommende kapiteller, hvilket jo er perfekt, hvis man en dag bliver helt idéforladt. :-)

    Jeg tænkte på om, du har lavet et indlæg om skriveblokering - om hvordan man kommer igennem det osv. ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise,

      Super god ide. Jeg har faktisk ikke rigtig dækket det sådan ordentligt endnu. Jeg har mere været kort inde på det i forbindelse med hurtigskrivning og omkring frygt og skrivning. Så det er ved at være på tide med et ordentligt indlæg, og jeg er allerede gået i gang med det, så jeg tror det kommer på bloggen på næste søndag.

      Og tusind tak fordi du skriver og spørger. Det er virkelig dejligt at blive inspireret. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig