tirsdag den 8. september 2015

Det blå dyb


 

 

Det blå dyb

Forfatter: Jennifer Donnelly
Serie: Vandflammens saga #1
Originalsprog: Engelsk - Deep Blue (Waterfire saga #1)
Genre: Fantasy, havfruer
Målgruppe: Unge / YA
Udgiver: Alvilda







Tak til Forlaget Alvilda for anmeldereksemplaret


På sin forlovelsesmorgen burde prinsesse Serafina kun bekymre sig om gensynet med prins Mahdi, hendes barndomskæreste. Men hendes sind er opfyldt af mørke drømme, hvor en flok havhekse hidkalder hende, og en ældgammel ondskab igen er blevet vakt til live ...

Under ceremonien angriber en fjendtlig hær, og snart er Serafina på flugt for sit liv sammen med sin bedste veninde, Neela. På deres færd opdager de, at de deler drømmen om havheksene – og at de er tvunget til at finde frem til fire andre havfrueheltinder, der er spredt på tværs af havenes seks riger. Havfruerne udvikler et ubrydeligt bånd og afslører en hemmelig sammensværgelse, der truer med at udslette hele deres verden.





Det blå dyb har jeg længe ville skrive en anmeldelse til, men jeg har haft svært ved det. Årsagen til det er, at jeg har rigtig mange dårlige ting at sige om bogen, og det kan derfor hurtigt lyde som en dårlig bog, men det er det bare ikke. Faktisk var den meget sød og underholdende. Jeg værdsatte de stærke kvindelige personligheder, den smukt opbyggede fantasy verden (dog ikke de barnlige nyfortolkede ord). Jeg elsker at bogen forgår under vand, og jeg havde meget nemt ved at drømme mig ned under havets dyb i en ny magisk verden.

Bogen skulle være skrevet til unge/YA men det er faktisk nærmere en børnebog. Hele bogens tone er meget barnlig. Der er en enorm mængde infodump - endda også i dialoger, og det er noget unge absolut ikke værdsætte og børn nemmere kan se igennem fingre med. Plottet indeholder ikke de store overraskelser og ja selvom jeg godt kunne lide de stærke personligheder, så var de alle ret overfladiske. Så jeg vil helt klart anbefale den her bog til børn, måske mellem 7-13 år.

Dog har jeg hørt at to’eren skulle være langt bedre til unge, så det håber jeg, for jeg er alligevel ret spændt på hvor historien er på vej hen, for historien har et enormt potentiale, og jeg nød som sagt at drømme mig ned under vandet for en stund.


 
SHARE:

4 kommentarer

  1. Jeg havde det på præcis samme måde, da jeg læste den, jeg var heller ikke så begejstret for sproget, men selve historien var god 😊 så er spændt på den næste i serien 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er lidt ærgerligt at den er skrevet så 'børnet' men måske 2'eren er bedre i sproget også. Det ville i hvert fald klæde den.

      Slet
  2. For nylig var jeg ude og kigge i en bogbutik og faldt over den. Jeg købte den da bogens bagsidetekst talte til mig samt var jeg fascineret af at historiens handling foregår under havets overflade. På bloglovin faldt jeg over din blog og så du havde lavet en anmeldelse over denne bog, så var vildt spændt på at læse din mening :D Nu kan jeg så sige at jeg glæder mig til historien og forberedt på at sproget ikke lige er i top ;D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror helt klart også det kan være en fordel at være forberedt på at sproget måske ikke helt er i øjenhøjde, så tror jeg man går ind i historien på en anden måde. For historie delen kan du godt glæde dig i hvert fald. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig