fredag den 16. oktober 2015

Sommeren på Carlsholm



Sommeren på Carlsholm

Forfatter: Vibeke Brunn Aríldsen
Målgruppe: Unge
Genre: Realisme
Udgiver: Turbine forlaget
Coverdesign: Mit







Den 16-årige Nethe får plads i køkkenet på godset Carlsholm. Her bor den jævnaldrende Luise, datter af huset, samt Hansine, der arbejder i køkkenet ligesom Nethe. Der er langt fra Nethe og Hansines travle køkken til Luises fornemme verden – eller er der? Luise og Hansine forelsker sig begge i skyttens søn, Peter, mens Nethe begynder at mærke noget helt nyt i forholdet til barndomsvennen Ib. Men kærligheden får konsekvenser, og snart må de alle træffe svære valg for fremtiden og hjælpe hinanden.


'Sommeren på Carlshom' var en rigtig god sommerbog, faktisk meget bedre end jeg havde regnet med den ville være. Der er lidt en tildens til at have lave forventninger til danske forfattere - for mit vedkommende i hvert fald, men jeg var virkelig positiv overrasket over 'Sommeren på Carlsholm'.

For en historienørd som mig er det virkelig skønt at man kan mærke at romanen her er gennemarbejdet og fyldt med skønne historiske detaljer. Der findes egentlig ikke så mange historiske romaner for unge, hvilket egentlig er mærkeligt når jeg tænker på at de historiske bøger var nogle af mine yndlings som tween/teen, som f.eks. Herta J. Enevoldsens bøger. Det var lykken at læse dem.

Vi følger primært to piger, som kommer fra to meget forskellige baggrunde. Den ene er datteren i det store fine hvide hus og den anden er tjenestepigen. Det giver en skøn kontrast til historien, og karakterne er derfor også godt udviklet og interessante at følge. Især fordi de gennem bogen går gennem en udvikling.

'Sommeren på Carlsholm' har en selvstændig efterfølger 'Rejsen til Nørrebro' som jeg helt sikkert skal have læst.

Det her var så den sidste anmeldelse af en sommerbog i denne omgang. ;0)



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig