onsdag den 18. november 2015

Fantastiske skabninger og hvor de findes



Fantastiske skabninger og hvor de findes

Forfatter: J.K. Rowling
Serie: Harry Potter
Originalsprog: Engelsk, 'Fantastic Beasts & where to find them'
Genre: Fantasy
Målgruppe: Alle
Udgiver: Gyldendal






Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret


Er du en ægte Harry Potter-fan? Er du lige som de fleste andre mugglere? Hvor meget ved du egentlig om de mange væsner og dyr fra Harry Potter-bøgerne? Her er bogen, som findes i alle troldmænds hjem og på Hogwarts bibliotek. Læs om basilisken, drager, dyndfolk og mange andre skabninger og kom dybere ind i Harry Potter-universet end nogensinde før.


Denne bog får filmpræmiere til næste år, eller det gør bogens forfatter i hvert fald, og for mig var det meget sjovt at sidde og læse bogen med det for øje. Jeg sad og forstillede mig hvilke fantastiske skabninger som den nye film vil indeholde. 'Fantastiske skabninger og hvor de findes' indeholder langt flere skabninger end vi støder på i Harry Potter bøgerne og filmene, og under læsning var jeg næsten helt ærgerlig over at de ikke er i de ellers velkendte og højt elskede Harry Potter historier. Så det bliver spændende at se om de bruger nogen af dem.

Det var også ret sjovt at læse om forfatteren og Newts egne forord. J.K. Rowling skulle have udtalt noget med at Newt Scamander altid har stået hende meget lyslevende, på trods af at han kun er nævnt ved navn et par stedet og så disse forord. Men da jeg læste dem, så synes jeg faktisk utroligt nok at han virkede meget levende for mig, så der er måske ikke noget at sige til at J.K. Rowling kan producerer 3 helaftensfilm om ham. Jeg glæder mig i hvert fald enormt meget til at se dem, og jeg er spændt på hvordan J.K. Rowling gør sig som filmskribent.

Jeg elsker det nye layout bogen har fået, ligesom med Quidditch bogen, men omvendt den, så følte jeg ikke helt at oversættelsen var så behagelig i denne bog. Jeg var et par gange henne og slå op i den originale og den gav lidt mere mening, men jeg tror ikke det er noget man vil lægge mærke til med mindre man har læst den originale først.

Jeg synes bogen som helhed er super skøn. Den fungerer helt fantastisk som opslagsværk, og så gør den faktisk Harry Potter verdenen lige en tand større, og det skulle man jo næsten ikke tro var muligt.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig