søndag den 5. juni 2016

Skrivetid 5/7: Overhold aftaler med dig selv

Skrivetid er en ny skrivetip-serie hvor jeg uddybende skriver hvordan jeg ENDELIG fandt skrivetiden igen, og som jeg håber kan inspirerer andre. Jeg gik igennem 7 punkter, der hver gav mig en masse at tænke over og som skulle prøves frem, men som til sidst gav mig min skrivetid og ikke mindst skriveglæde tilbage. De syv punkter skriver jeg om her den næste stykke tid – hver anden søndag.

 


I de forgående serier har vi kigget på hvordan vi kan finde skrivetid, hvordan vi kan planlægge og effektiviser den. Det næste skridt er så at sørge for at holde skriveaftalerne med sig selv så det nu ikke løber ud i sandet det hele. For det vil jo bare være super ærgerligt og spild af tid.

Jeg er personligt rigtig god til at lave en masse planer, for derefter at fejle med et stort brag når jeg når hertil. Mine skriveaftaler er ikke mere faste end at de bare kan slettes fra kalenderen igen, og det er heri en af mine største fejltagelser ligger. For var jeg ikke lige blevet enig med mig selv om at skrivetid var vigtig for mig? Hvorfor behandler jeg det så pludselig som om det er ligegyldig?

Så jeg kan nærmest ikke sige det tydeligt nok: sørg nu for at hold aftalerne med dig selv. Begynd at se skrivetid som lige så vigtig tid som enhver anden aftale du putter i kalenderen.



Nu har du så planlagt din tid til at skrive, men hvad så hvis veninden ringer og høre om I skal smutte på café? Ja, så har jeg i hvert fald haft tildens til at droppe skrivetiden og smutte afsted, men her skal du huske på at din skrivetid er vigtig. Der er venindetid selvfølgelig også, men se om du så i det mindste kan flytte din skrivetid til et andet tidspunkt, så den ikke går tabt og så den holder sin ’værdi’ eller om du kan flytte din tid med din veninde, om ikke andet så forkort tiden med veninden og med skriveriet – så der bliver plads til begge dele. Bare lidt skrivetid er bedre end ingen. Altså kort sagt: behandle dine skriveaftaler med dig selv som enhver anden aftale du har i kalenderen. Det er væsentligt at skrivetid føles som noget vigtigt, ellers så er den alt for nemt at ignorere. Især hvis man bare dropper skrivetiden igen og igen – jo sværre er det at tage den seriøs.

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig