søndag den 4. december 2016

En lille skriveopdatering #3 - Slutningen på nanowrimo og begyndelsen på kalenderlysskrivning


Jeg fuldførte Nanowrimo – yay!



Jeg endte med at skrive på en anden historie end jeg troede. Jeg tror faktisk det gav mig noget, at skrive helt udenfor min comfort zone. Det var som om det var helt trygt at skrive noget jeg ikke var tryg ved. Det giver ikke nogen mening vel? Men det var vitterligt sådan jeg havde det.

Jeg tror virkelig jeg har overtænkt min forgående historie – sådan nærmest til døde. Og jeg kan mærke nu at når jeg sætter mig ned og skriver så kommer tingene altså af sig selv. Jeg behøver ikke at holde styr på de forskelliges motiver og fortid med lister – nej når jeg skriver hver dag så kommer det bare af sig selv. Og det er virkelig dejligt.

Jeg oplever også at jeg før hele tiden prøver at finde ud af hvordan andre gør og hvordan de får deres skriveri til at virke. Jeg har haft for lidt fokus på hvad det er der virker for mig og prøve mig frem, at lege mig frem til det jeg hygger mig mest med og det der bare giver det bedste resultat i sidste ende. 

Så nanowrimo i år har virkelig været godt for mig. Jeg har virkelig nydt det. Og selv min mand er begyndt at læse noget jeg skriver nu!! 

Den positive oplevelse jeg oplever ved at skrive i øjeblikket tror jeg helt klart til dels skyldes bogen ’Becoming a writer’ af Dorothea Brande – den satte virkelig nogle ting på plads for mig. Blandt andet kan jeg mærke at jeg stoler mere på min intuition nu i forhold til det at skrive end jeg gjorde før, og det har gjort en verden til forskel.

Jeg elsker min historie indtil videre. Den har overrasket mig og fængslet mig. Fået mig til at føle en helt masse og så har det bare været en fornøjelse at være i selskab med de karakterer. Det er sådan det skal være at skrive historier. Ren nydelse. 

Men jeg er jo ikke færdig endnu. Nu skal jeg til at omskrive og tilskrive og slette. Og det er svært at opgøre i ord om dagen. Så jeg vil fortsætte ind i december med kalenderlysskrivning. Hvad er så det? Jo, man køber et kalenderlys og så skal man brænde en dag af som man ellers vil gøre, men det specielle lys der er indkøb til skriveformålet må kun tændes når man er aktiv. Det vil sige at jeg skal bruge en dags kalenderlys brænding på at skrive hver dag. Så altså, jeg har ikke købt det tykkeste lys. Ahem... Redigeringen – ja det er jo lidt min Akilleshæl, så nu må vi se hvordan det går her i december.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Du ved, hvor du kan fange mig, hvis du skal have gengældt betalæser-tjenesten ;)
    (Jeg er en diktator med kommaer). Så super sejt at du får skrevet så meget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du tro, og det bliver helt sikkert aktuelt. Især det med kommaer. Jeg er som du nok ved ret elendig til det selv. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig