torsdag den 19. januar 2017

Favoritforfatter: Stephenie Meyer






Født: 1973

Nationalitet: Amerikaner

Kendt for: Twilight Sagaen

Filmatiseringer: Twilight Sagaen og The Host

Genre: Romance indenfor forskellige genre; paranormal, sci-fi og thriller.




Mit første møde med forfatteren:

Det var selvfølgelig Twilight sagaen, jeg havde hørt at der ville komme en film, så jeg besluttede mig for at det nok var bedst at læse bogen før jeg så filmen – noget jeg er glad for jeg gjorde i dag. Jeg var så fanget af historien at jeg blev nødt til at høre bøgerne som lydbøger, når jeg ikke var hjemme, på min daværende arbejdsplads.



Hvad forfatteren har betydet for mig:

Faktisk mere end jeg troede efter at jeg begyndte at tænke over det. Jeg var selvfølgelig totalt skud i Bella og Edward historien men for mig åbnede Twilight en verden af historier jeg havde gået og manglet. Efter Twilight kom der en kæmpe bølge af YA litteratur som jeg har nydt siden og det vil jeg altid være Stephenie Meyer taknemlige for. Det var lidt som om hun gjorde historiefortælling interessant igen i ungdomslitteraturen – og ikke bare de her alvorlige emner som nærmest kun fandtes dengang. Eller det var i hvert fald dem jeg altid løb ind i. Men der hvor jeg har opdaget at hun har betydet mest for mig var faktisk med de historier jeg skrev selv. For jeg følte dengang at der ikke var et marked for det jeg skrev eller det jeg holdte af at læse og skrive. Og her har hun virkelig banet vejen.

Jeg synes det er super ærgerligt at Stephenie Meyer har fået så meget hating. Jeg synes også der er rigtig mange påstande der er direkte forkerte i den forbindelse. Stephenie Meyer er faktisk en dygtig forfatter, trods hvad mange siger. Noget af det jeg er mest imponeret over er at når hun skrifter synsvinkel, så er vi bestemt ikke i tvivl om hvem vi nu læser om. Hendes personer er så tydelige og helt deres egne. Jeg synes ofte mange forfattere kun kan ’overskue’ at have en stemme og alle deres karakterer har den ene stemme med nogle få variationer i personlighed. Stephenie Meyers personer er fuldstændig deres egne. Hun formår at have individuelle stemmer. Noget andet jeg synes hun gør fantastisk er at beskrive følelser – jeg kan i hvert fald skrive under på at hun er ret god til at beskrive heartbreak, nærmest så jeg følte det var en beskrivelse af hvordan jeg selv havde oplevet det.

Hun er på alle måder en historie-fortæller frem for en litterat - det skal man ikke misforstå - men det er lige præcis det der gør at hun er så fantastisk i mine øjne. 



At læse hendes bøger:

Er at blive bekræftet I at kærlighed overvinder alt. Hendes bøger er topunderholdning. De er en følelsesrutsjebane. De er både en kop varm chokolade og brugte kleenex.




Bøger jeg har læst:


og The Midnight Sun




2 bøger af forfatteren jeg vil læse i januar/februar:











Favoritforfatter er en ny serie hvor jeg fortæller om en af mine favoritforfattere og hvorfor eller hvordan forfatteren er kommet til at betyde så meget for mig. I forbindelse med indlægget vil jeg i de to pågældende måneder læse eller genlæse to bøger af forfatteren.
SHARE:

4 kommentarer

  1. Sikke en god ide.
    Jeg elsker også Meyers måde at skrive på, og forstår ikke det hate der er imod hende. Glæder mig rigtig meget til at læse Kemikeren :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. :0) Nej jeg forstår generelt ikke alt det hate der nogle gange opstår omkring litteratur - hvorfor det er nødvendigt at ytre at man synes noget er dårlig litteratur. Jeg er lige gået i gang med Kemikeren, og den er super underholdende indtil videre.

      Slet
  2. Jeg har aldrig læst noget af hende, men havde egentligt tænkt at jeg burde. Jeg kan godt lide den måde du beskriver hende på; det her med historiefortæller og ikke litterat især. Det er sådan en fin måde at skelne mellem forfattere, uden at tale nedsættende om nogen af dem. Et rigtig hyggeligt indlæg. Glæder mig til flere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det er dejligt at høre. :0) Jeg synes heller ikke at det ene er dårlige end det andet, men derfor kan man godt foretrække noget frem for det andet. ;0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig