søndag den 12. marts 2017

Big Magic







Big Magic: Sådan får du mere kreativitet i dit liv
Forfatter: Elizabeth Gilbert
Originalsprog: Engelsk, Big Magic: Creative Living Beyond Fear
Genre: Faglitteratur
Målgruppe: Voksne, især skriveglade mennesker
Udgiver: Gyldendal


Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret


Big Magic er en selvhjælpsbog om kreativitet. Noget som mange ønsker sig at have, uden helt at vide, hvad det er, eller hvordan de kan blive det. I et enkelt og ligefremt sprog fortæller Elizabeth Gilbert, hvordan du kan få et mere kreativt liv - uanset om du allerede er skabende kunstner, drømmer om at blive det eller bare gerne vil være lidt mere kreativ i din dagligdag.


Det var en fejl af min ikke at forvente det store af den her bog. En kæmpefejl. For Elizabeth Gilbert knaldre totalt hoved på sømmet, på så mange områder at det er helt vildt. Bogen skulle have heddet Big magic og guldkort for selv de tykhovedede. Hun sætter ting i perspektiv og siger dybest set at du ikke overhovedet kan styre noget som helst, det hele er mere eller mindre op til en højere magt. Og at det du kan styre, det gør du helt forkert. Hun kalder klynkeri inspirationsdræbende og perfektionisme for frygt på høje hæle Og hun har så evigt ret.

Hun går endda så langt som til at sige at vi tager kunst for seriøs, for kunst redder yderst sjældent liv eller skaber verdensfred. Hun understreget at skriveri både skal være det vigtigste i dit liv, men også det du skal tage mindst seriøst. Og alle disse ting skriver hun for at gøre det tydeligt at vi tager det at skrive langt værre end det behøver at værre.

Dybest set synes jeg alle vil kunne få noget ud af den her bog også selvom de ikke leder efter et kreativt liv. Den sætter bare så god fokus på livskvalitet og hvad det egentlig er vi lever for, at jeg tænker det kunne vi alle godt bruge at blive mindet om lige præcis det engang imellem. Du ved mellem de travle super vigtige hverdagsting som at huske at vaske tøj. Men bogen er især god til hvis du skriver, for det er også det hun har hovedfokus på. Skriveriet. Og det er uden tvivl en af de bedste skrivebøger jeg har læst. Og ligenu kan jeg ikke finde noget dårligt ved den overhovedet. Jeg føler nærmere det er for dårligt at jeg ikke har læst 'Spis, bed, elsk'.






SHARE:

4 kommentarer

  1. Sikke dog en yndig kjole <3

    Spis, bed, elsk var en stor skyffelse her. Jeg har længe set på den her bog, men undgået den pga. forfatteren, måske en dag... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. :0) Havde den på til Lokes barnedåb faktisk.

      Jeg fornemmer lidt at hun måske er meget religiøs og jeg kunne være bange for at Spis, bed, elsk er for meget i forhold til det - i hvert fald for mig?

      Slet
  2. Spis bed elsk er fantastisk ❤

    SvarSlet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig