onsdag den 12. juli 2017

Bøger fået siden sidst #25 - maj

Maj bragte 21 bøger ind af døren. Ja, så kan maj næsten ikke blive smukkere. 21 nye læseoplevelser. Jeg har købt en lille stak bøger ind til min sommerlæsning, men forlagene udgiver også en masse spændende bøger her op til sommeren og jeg har været så heldig at få nogle af dem tilsendt. Jeg vil starte med at vise de bøger jeg selv har købt eller designet, og herefter viser jeg de anmeldereksemplarer eller tilsendte gaver fra forlag som jeg har modtaget i maj måned.






Ønskemageren. <3 Ja, den betyder jo noget helt særligt for mig. Og jeg er så begejstret for at C.J Redwine fortsætter med at leverer endnu en fantastisk retelling, denne gang med eventyret om rumleskaftet (på engelsk: Rumblestilskin). For rigtig mange så er en bogproduktion hverdagsarbejde, og selvom det også er det for mig, så føles det aldrig sådan. Jeg føler altid jeg skal i gang med noget nyt og spændende og jeg elsker virkelig alle processer af en udgivelse. Derfor er det også altid noget helt særligt for mig når en bog jeg har været inde over bliver udgivet. Ja, selv de små billedbøger, men det er altid ekstra specielt når det er en bog jeg både har været inde over omkring indkøb og grafisk. Derfor har jeg aet 'Ønskemageren' ekstra meget da jeg endelig stod med den trykte udgave i hånden.





Standby af Bjarke Schødt Larsen (den dygtige mand bag Skrivekrampe.dk) er faktisk en ældre udgivelse som jeg har lavet forsidedesignet til, men jeg har først fået nu i maj måned, fået et eksemplar med hjem. Hvis jeg ikke lige når at få et eksemplar når bogen dukker op på forlaget, så skal de hentes hjem fra et lager eller også er det på vores eget lager på forlaget, men det er ikke så tit jeg går den vej forbi. Men endelig fik jeg set den trykte udgave og det er altid med lidt nerver, fordi man gerne vil have at farverne og tonerne passer som man havde tænkt sig og ikke mindst forventet. Det er ikke altid det er tilfældet nemlig, da farven godt kan risikere at varierer i tryk.






Så udkom Saga vol. 2 endelig og jeg læste den faktisk ret hurtigt efter den kom ind af døren, stadig ret høj over oplevelsen af volume 1. Måske var det derfor at volume 2 faktisk gik hen og skuffede lidt. Men Saga er helt sikkert en fantastisk graphic novel serie, og den er fyldt med clifhangers, så selvfølgelig skal jeg læse videre og se hvad der sker. Men der går vidst rigtig langt tid før volume 3 udkommer, så nu må vi se om jeg kan vente. Men at læse et hæfte hver måned er heller ikke helt optimalt, da jeg synes jeg for nemt glemmer hvad der er sket i det forgående hæfte. Hæfterne er nemlig ikke så lange. En volume indeholder 18 hæfter.






Jeg var helt vild med Elle Kennedys 'Aftalt spil', så da jeg så at de havde 'Lagt på is' #2 og 'Dømt ude' #3 i Føtex til 100 kr. i alt for dem begge. Ja, så måtte jeg have dem med hjem. Men Off-Campus serien er helt sikkert den perfekte form for sommerlæsning, så det er på min sommer tbr-liste. Selvom den allerede er ret lang. Men med godt vejr, kold hvidvin i glasset (eller noget andet koldt - går bare lidt grassat i hvidvin i øjeblikket fordi jeg efter fødslen af min søn ikke får migræne af hvidvin længere. 7-9-13) og jordbær - måske duften af bål. Ja, så forudser jeg masser af læsestunder.





'The Way to Game the Walk of Shame' købte jeg fordi jeg synes det lød som den ultimative sommerbog og ja det ligner det også med den forside. Så den glæder jeg mig helt sikkert til at læse. Jeg nyder at planlægge min sommerlæsning og ikke mindst browse nettet efter en bog eller to.






Disse to bøger købte jeg som inspiration til mit skriveri. Jeg havde 'The Emotion Thesaurus' i forvejen som kindle, men jeg blev træt af at jeg ikke kunne bladre hurtigt og overskueligt igennem som når man har et fysisk kopi. Så så jeg at Saxo havde den, og 'The Rural Setting Thesaurus', ret billigt, så i indkøbskurven kom de. Jeg synes de er geniale til hvis man skal bruge lidt inspiration til beskrivelser. Ja, i det her tilfælde enten til karakterers følelser eller beskrivelser af steder. Der findes flere i serien, som jeg selvfølgelig har sat på min wish list.




Af plusbog fik jeg 'Far fortæl' til anmeldelse og jeg har selv købt 'mor fortæl'. Jeg synes de her bøger er geniale. Alle mennesker har deres egen personlige historie de går rundt med og mange historier går i glemmebogen eller bliver ikke fortalt videre. Men de her bøger hjælper en på vejen med en masse spørgsmål om ens barndom, ungdom osv. Virkelig genialt påfund. Jeg har allerede lyst til at købe flere. Men jeg vil lige starte med at udfylde disse helt. Planen er at min mand skal skrive i 'far fortæl' - hvor han i bogen skal skrive som om han fortæller til vores søn. 'Mor fortæl' vil jeg give til min mor, så hun kan skrive til mig. Og man kan også købe en mormor fortæl så jeg kan få min mor til at fortælle til min søn i stedet, og måske giver det nogle andre tekster end til mig. Det samme kan jeg gøre med min far og svigermor. Du kan læse mere om bøgerne i min anmeldelse af bogen her





Arv og miljø fra Turbine forlaget er jeg spændt på at læse. Den har nemlig fået rigtig mange rosende ord med på vejen indtil videre. Ved første øjekast troede jeg ikke det ville være en bog for mig. Efter for mange litterære morale vold, mord, misbrug og incest bøger i folkeskoletiden, slår jeg lidt en ring udenom dem i dag. Det er generelt lidt en fejl, fordi der helt sikkert findes nogle gode af slagsen, men en overgang følte jeg virkelig at bøgernes kvalitet - ja læseoplevelsen kom i anden række. Og moralen i første. MEN jeg har læst lidt i den og jeg er ret så fanget af Vigdís Hjorths sprog og jeg finder den allerede interessant, så det lover godt.







JFK kunne være blevet 100 år i år og i den forbindelse har Turbine udgivet en bog med ham. Jeg elsker historiske personer og JFK har jeg altid fundet interessant at læse om. Ikke pågrund af hans alt for tidlige død, men mere fordi han var en højt elsket amerikansk politiker. Ja, han tog jo nærmest verdenen med storm, samtidig med at han levede livet på godt og ondt. Jeg er egentlig ret opsat på at få den læst, jo mere jeg høre om den, men min fagbogslæseliste er alt for lang, så jeg er ikke sikker på at det bliver lige med det samme.








'Ørkenrosen' af Jacob Kokkedal er andet bind i den trofaste bror serie der er udgivet af Ulven og Uglen. Jeg har stadig første bind til gode og jeg håber snart jeg kan gå i gang med serie, for den får rigtig mange rosende ord med på vejen og det er dansk fantasy, og hvis der er noget litteratur jeg vil støtte op om så er det dansk fantasy. Men ironisk nok betyder det også at jeg altid lige skal tage ekstra tilløb til at læse det, fordi jeg er bange for at blive skuffet. Og bogens længde har selvfølgelig også noget at skulle have sagt. Jeg elsker lange bøger, men jeg vil gerne have mere ro til at sætte mig til at læse dem, for rigtig at fordybe mig, og det er svært at finde i dagligdagen.





Lindhardt og Ringhof har været så søde at sende mig andet bind i Clifton-Krøniken - 'Faderens synder'. Jeg var nemlig helt vild med første bind i serien og efter at have læst bind to, må jeg sige at jeg er vild med Jeffrey Archers skrivestil. Jeg glæder mig rigtig meget til at læse de næste bind i serien og finde ud af hvad der sker i den historiske / slægtsroman. Du kan læse min anmeldelse af Faderens synder her. Næste bog i serien skulle udkomme på dansk i efteråret. Jeg glæder mig allerede. Jeffrey Archer er virkelig en mester i historiefortælling.





I maj måned var jeg til et arrangement med Anna Ekberg (aka A.J. Kazinski) afholdt af Politikens Forlag. De har nemlig lige udgivet deres sidste nye spændingsroman: 'Kærlighed for voksne'. I den forbindelse fik jeg tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Jeg elsker den slags arrangementer hvor forfattere fortæller om deres arbejde og deres bøger og jeg synes A.J. Kazinski parret er helt fantastiske til at skrive spændingsromaner, så det var rigtig spændende at høre dem fortælle. Jeg har skrevet nogle ord ned om arrangementet her. Hvis du vil vide mere om bogen kan du læse min anmeldelse af den her






Richelle Mead, der i sin tid skrev vampyrserien Vampyr Academy, er nu aktuel med en ny serie. Den første i serien er i foråret udkommet på dansk og jeg glæder mig til at læse den fordi Richelle Meads kvindelige hovedpersoner altid er stærke og moderne. Derudover ved hun hvordan man skriver en god kærlighedshistorie, så jeg er sikker på at det bliver skøn læsning.





Alvilda har også været så søde at sende mig den nye bog af Nicole Boyle Rødtnes. Nicole er virkelig en af de bedste - hvis ikke DEN bedste - dansk forfatter ligenu der kan skrive fantastiske bøger både i realisme og fantasy YA genren. Som regel holder en forfatter sig enten til det ene eller det andet, eller også er vedkommende bedre til det ene frem for det andet. Nicole synes at være skarp på begge genre. Ligenu er jeg lidt inde i en fase hvor jeg enten læser fantasy eller NA/voksne realisme, så jeg ved ikke helt hvornår jeg går i gang med den her. Forhåbentlig hen over sommeren, da jeg ved jeg er garanteret en god læseoplevelse når det er Nicole.






Vovestykket af Simona Ahrnstedt er et anmeldereksemplar fra Forlaget Flamingo og jeg har været fuldstændig vild med de to første bøger i Simonas serie om de rige svenskere. Simona er det bedste eksempel på hvordan man altså sagtens kan skrive en stærk kærlighedshistorie samtidig med at man har en moderne stærk kvindelig hovedperson. Ja, hun viser endda at det er den bedste form for kærlighedshistorier.







Kvinderne på slottet var en overraskelsespakke fra Lindhardt og Ringhof. <3 De har vidst luret at jeg er fan af historiske romaner og den her lyder fuldstændig fantastisk. Tre forskellige kvinder samlet på et slot. Og deres forskelligheder er virkelige store, da de kommer fra hver sin side af krigen. Hvilket jo må give nogle virkelig store konflikter og en virkelig interessant læseoplevelse. Den står helt sikkert først på læselisten.






Forlaget Carlsen er i foråret lige udkommet med nyeste skud på Rick Riordan stammen. Hvis du endnu ikke har læst Rick Riordan, så kan jeg ikke anbefale hans bøger nok. Særligt hvis du elsker handling med action og masser af humor. 'Thors hammer' er andet bind i serien om de nordiske guder. Rick Riordan rammer den nordiske mytologi lige så skarpt som den græske. Jeg er dog stadig indtil videre mest fan af Percy Jackson og Apollo serien, men måske kan 'Thors hammer' få mig til at ændre mening. Heres hoping.




Line Lybecker (forlagsejer af Ulven og Uglen) har været så fantastisk at sende sin nye bog fra Calibat til mig. Hun skriver kærlighedshistorier mellem samme køn og det er virkelig historier som har været en mangelvarer. Jeg glæder mig til at se hvad hun finder på denne gang og endnu mere til en forhåbentlig fremtidig fantasyhistorie fra hende også?!

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig