tirsdag den 15. august 2017

Kvinderne på slottet







Kvinderne på slottet

Forfatter: Jessica Shattuck
Originalsprog: Engelsk, The Women in the Castle
Genre: Historisk roman
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Lindhardt og Ringhof


Tak til Lindhardt og Ringhof for anmeldereksemplaret


Umiddelbart efter Anden Verdenskrigs afslutning vender Marianne von Schneesingen tilbage til det forfaldne slot, hvor hun før krigen afholdt store fester for den tyske overklasse. Marianne er enke efter en modstandsmand, og hun har lovet at samle andre enker efter modstandsfolk på slottet. Men Marianne opdager snart, at verden har ændret sig i en grad, hun ikke troede mulig.



'Kvinderne på slottet' er en historie om at komme tilbage til noget der ligner en almindelig hverdag efter krigen. Historien er krydret med tilbageblik fra tiden før krigen, så vi som læser kan fornemme forskellen og konsekvenserne efter krigen.

Da jeg åbnede bogen var jeg med det samme begejstret for det farverige og stemningsfulde sprog, men efter at have læst halvdelen af bogen var det stadig ikke helt klart for mig hvad det egentlig var at bogen handlede om. For den handler om rigtig mange ting og ingen ting på en gang. Jeg manglede et eller andet der kunne holde min interesse fast - fængslet, men jeg havde hele tiden lyst til at læse andre ting.

Historien var hverken handlingspræget eller karakterdreven. Det er egentlig mest af alt beskrivelser. Smukke, tankevækkende og til tider hjerteknusende beskrivelser. Og det var super interessant at læse. For det er noget af en kontrast til hvordan vi lever i dag - i vores privilegerede liv. Men på grund af alle beskrivelserne så blev den for mig aldrig indlevende nok. Historien er meget distanceret i forhold til mig som læser og jeg følte derfor ikke helt så meget med karakterne som jeg ville have ønsket.





SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig