mandag den 23. oktober 2017

Oprindelse








Oprindelse

Forfatter: Dan Brown
Serie: Robert Langdon #5 (men kan læses som en enkeltstående bog)
Originalsprog: Engelsk, Origin
Målgruppe: Voksne
Genre: Spændingsroman
Udgiver: Politikens forlag

Tak til Politikens forlag for anmeldereksemplaret



Symbolforsker Robert Langdon ankommer til det ultramoderne Guggenheim-museum i Bilbao for at overvære en banebrydende offentliggørelse. Aftenens vært er Edmond Kirsch, fremtidsforsker, computergeni, milliardær og en af Langdons tidligere studerende fra Harvard, og han har tænkt sig at afsløre ny viden som han mener vil være svaret på nogle af menneskehedens største spørgsmål.


Da jeg første gang læste Dan Brown i sin tid var jeg betaget af hans bøger The Da Vinci code og Angles and Demons. De er og bliver fænomenale. Alt ved dem er perfekt. Opbygningen, spændingen og plottet. Jeg kan stadig ikke få hænderne ned over de bøger. Siden dengang er der kommet tre yderligere bind i serien som jeg har fulgt nøje, senest her 'Oprindelse'. Men der er ikke ret meget der har ændret sig siden de to første bind. Det er den samme plotstruktur og det er mere eller mindre den samme handling, bare med et nyt emne. Robert Langdon som person står også fuldstændig stille og udvikler sig til min ærgrelse ikke yderligere. Og på trods af at jeg finder dem for forudsigelige, så er der stadig et eller andet over dem der er helt fantastisk.

For sagen er den, at på trods af at han kører samme stil - hvis det fungerer så fungerer det jo - og det gør det virkelig (det er det samme med James Bond) - så er 'Oprindelse' og alle de andre seneste bøger fra Dan Browns hånd noget af det absolutte bedste der findes indenfor spændingsromaner. Absolut på stående fod kan jeg virkelig ikke komme i tanke om noget bedre.

Man er virkelig godt underholdt og jeg elsker at Dan Brown behandler de store emner i vores verden som fremtiden, videnskaben og religion. Jeg synes hans historier er tankevækkende og interessante, samtidig med at jeg er på et forrygende eventyr. Jeg elsker Robert Langdon og ja jeg ville ønske han udviklede sig mere, men okay når det nu skal være, så elsker jeg hans støvede professor antræk og hans hjerne og hans cool mod når det kommer til stykket. Jeg læser gerne 10 mere. Helst ligenu.

I 'Oprindelse' tager Dan Brown udgangspunkt i videnskab vs religion, hvilket leder os rundt til blandt andet Sagrada Familia og the Deep Web. Alt sammen for at finde ud af hvor vi mennesker stammer fra og hvor vi er på vej hen. Det er en spændende rejse, som jeg virkelig kun kan anbefale.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig