mandag den 27. november 2017

La glace







La glace - Konditoriet i den moderne tidslomme

Forfatter: Marianne Stagetorn Kolos
Genre: Fagbog / kogebog
Målgruppe: Voksne
Udgiver: People's press


Tak til People's press for anmeldereksemplaret



Det gamle fine Københavnske konditori la glace udgiver en bog, med folkene og maskinerne bag. Opskrifter og lidt baggrundshistorie.



La Glace er virkelig en af de skønneste slags bøger. Jeg har personligt altid været ret glad for La Glace - på trods af at jeg bor i Jylland og La Glace er et konditori i København, men jeg drømmer også om på jævnlig basis at der kommer en Aarhus afdeling.

Bogen her er en længe ventet for mit vedkommende, og den kan både bruges som en opskriftsbog, en inspirationsbog, eller man kan læse den fra ende til anden, hvilket jeg selvfølgelig gjorde.

Første gang jeg hørte om La Glace var faktisk ikke fra tv (hvor jeg mener de igen i år er aktuel i forbindelse med i år). Nej, jeg stødte faktisk på dem i forbindelse med en artikel jeg satte op som grafiker for Ridehesten, og der var nemlig også et fint billede i af den klage i ser herunder. Samt en opskrift af deres 'Grandtræ', hvilket jeg faktisk synes de mangler heri.





Siden har jeg besøgt dem mange gange når jeg har været i København og oftest fået deres Sportskage. Jeg får stort set ikke andet når jeg er der. Men mere om sportskagen lige om lidt. For først vil jeg lige nævne, hvor dejligt det var at blive klogere på La Glace og det's historie i denne bog.

Nu til det sjove. For som sædvanlig, så laver jeg jo ingen kogebogs anmeldelser uden lige at lave et par af opskrifterne først. Jeg holdte mig til de to klassikere, Sarah Bernard kagen (en af mine yndlings) og Sportskagen. Sidstnævnte er måske nok efterhånden måske blevet min yndlingskage. Jeg har lavet den mange gange - men det er første gang jeg har lavet den her udgave. Jeg har altid lavet den fra deres oprindelige opskrift - den brødrende Price også har gjort kunsten efter.

Det er faktisk lidt sjovt, for jeg kunne ikke forstå at jeg havde læst at de aldrig nogensinde havde ændret på opskriften, for jeg synes det var ret tydeligt at der var stor forskel. Både på udseende og på smag. Så da jeg opdagede at opskriften i denne bog var helt anderledes end hvad de tidligere har offentliggjort var jeg ikke særlig overrasket, men jeg var virkelig opsat på at prøve den her version.






Jeg lavede kagerne i forbindelse med vores faste Afternoon tea ritual vi holder cirka hver anden måned. Ja, udseendet er selvfølgelig efter mine evner, men som jeg siger så er det jo også virkelig smagen det kommer an på.

Kagerne smagte rigtig godt og opskrifterne var nemme at følge. Jeg vil dog fremadrettet stadig bruge den oprindelige Sportskage opskrift. Efter min mening smager den meget bedre. Det kan godt være den ikke er helt så flot og skarp og smart og nemmere i daglig drift. Men den oprindelige smager bare bedre.

Men alt i alt er det her virkelig en lækker og fin bog. Der findes opskrifter, som både de virkelig dygtige og os andre hyggebagere kan være med på. Den skal nok bringe lykke under juletræet.







SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig