onsdag den 6. december 2017

Den dunkle profeti





Den dunkle profeti

Forfatter: Rick Riordan
Serie: Apollons prøvelser #2
Originalsprog: Engelsk, The Dark Prophecy
Genre: Fantasy, mytologi, eventyr
Målgruppe: Fra 11 år og opefter
Udgiver: Carlsen

Tak til forlaget Carlsen for anmeldereksemplaret


For at straffe Apollon har Zeus gjort ham til et menneske og bortvist ham fra Olympen. Berøvet sine guddommelige kræfter må den 4000 år gamle gud lære at overleve i nutidens verden, indtil han kan få bragt orden i de orakler, som ikke længere virker, så han igen kan blive en gud. Men hvad er mysteriet om oraklerne, hvad har ødelagt deres kræfter?


Rick Riordan slog først for alvor igennem med sin Percy Jackson serie (som handler om græske halvguder) og siden har han udgivet et par andre serie i henholdsvis den nordiske mytologi, den egyptiske og en mere i den græske. Men ikke siden Percy Jackson serien har der været en hovedperson som Percy, der har været så helstøbt - ikke før Apollo serien.

Apollons prøvelser er en serie der foregår i samme univers som Percy Jackson serien og der er helt sikkert også nogle genkendelige ansigter hist og pist hvis man har læst nogle af de andre serier. Men denne gang er det guden Apollo der er blevet smidt ned på jorden af Zeus og blevet lavet til et menneske ved navn Lester. (Ja, jeg synes personligt at jeg kender ham bedre under navnet Apollo end Apollon, men hvis det skulle være helt rigtig så er den danske oversættelse Apollon)

Og Apollo er simpelthen så fantastisk en person at følge, lige netop af den årsag. For man bliver jo ret så arrogant som gud og det formår Rick Riordan virkelig at få til udtryk i serien her.

Den dunkle profeti er 2. bind i serien og den er mindst lige så god som den første bog og jeg glæder mig til meget mere og heldigvis er denne serie også planlagt som et 5. binds værk.

Jeg er altid så imponeret over hvor meget viden Rick Riordan får ind i sine bøger om græsk mytologi - og han gør det uden nogen som helst tunge afsnit og jeg lapper virkelig det hele i mig.

Til sidst vil jeg lige nævne, at serien her så absolut er en oplagt julegave til en dreng eller pige over 11 år. De vil få et fantastisk eventyr, en letlæselig bog og så er jeg sikker på at de vil spørge efter bind 2 når de er færdig. I øvrigt, oplagt som højtlæsningsbog da man som forældre virkelig også får en fantastisk læseoplevelse ud af det. Jeg kan næsten ikke vente til min egen søn er gammel nok.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig