torsdag den 21. december 2017

Glasslottet







Glasslottet

Forfatter: Jeannette Walls
Selvstændig historie
Originalsprog: Engelsk, The Class Castle
Genre: Biografisk fortalt som en historie
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Politikens forlag


Tak til Politikens forlag for anmeldereksemplaret


Jeannette Walls voksede op med sine forældre, hvis idealisme og stædige insisteren på ikke at tilpasse sig var deres forbandelse så vel som deres redning. Rex og Rose Mary Walls lever som nomader med deres fire børn, flytter mellem ørkenbyer i USA og camperer i bjergene.


Jeg ved ikke hvorfor, men jeg havde lidt misforstået hvad Glasslottet handlede om. Okay, måske er det fordi jeg aldrig undersøger - sådan rigtigt - hvad en bog handler om før jeg går i gang med at læse den. Så ja, det er nok derfor, men det gjorde bestemt ikke noget, for i stedet for en interessant portræt af en kvinde, der ikke passer i klassiske kønsmønstre, fik jeg en historie om en far og en mor der bestemt ikke ville have vundet nogle priser for det at være forældre og en lille piges indblik i et liv hvor hun stort set har måttet klare sig selv.

Det er virkelig en stærk portræt og en af grundene til at det er så stærkt er helt sikkert at bogen er en biografi. Dog læses den som en skønlitterær historie. Den er skrevet indlevende ogsmukt og man fornemmer virkelig forfatterens holdning bag fortællingen. Man kan ikke andet end at sidde og være i fuld beundring over hvordan hun og hendes søskende har klaret sig efter deres opvækst. En alkoholiker far, en mor der lod dem passe sig selv og som lod dem sulte.

Bogen er netop blevet filmatiseret og jeg glæder mig rigtig meget til at se filmen, som jeg forventer også bliver en ret stærk oplevelse. For hold da op hvor var der nogle stærke scener i bogen, som gjorde mig dybt forarget som mor. Tænk at nogen lader deres børn gå gennem alt det, særligt når de har andre muligheder. Ja, jeg fandt den virkelig bevægende og jeg har virkelig stor respekt for Jeannette Walls efter endt læsning.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig