søndag den 10. juni 2018

Hele min samling af bøger om at skrive






Jeg har efterhånden fået samlet mig en større samling skrivebøger og andre skriverelaterede bøger, men jeg har også købt bøger om at skrive siden jeg var 14 eller sådan noget. Og jeg har ikke smidt nogen af de bøger jeg har købt om emnet ud. Det er derfor heller ikke alle af bøgerne der er super relevante i dag, men jeg synes alligevel at jeg vil vise jer dem alle. Ellers ville det jo ikke være 'hele' min samling.

Bare rolig jeg kommer ikke til at lave en slavisk gennemgang, men jeg har taget et billede af nogle stykker af gangen og så har jeg måske noget at sige om et par stykker af dem. De står ikke i nogen speciel ordren - det burde de måske, og jeg er ikke sikker på at det er alle man nødvendigvis kan anskaffe sig i dag.

Here goes:







I denne første sektion er der faktisk to forfatterinterview bøger: Forfatter i forhør og By the book. Novel Destination er en ret fin bog synes jeg - det er dog heller ikke en skrivebog men i stedet for en guide til hvor man kan rejse hen og møde de steder i verden forfattere har boet eller en bog har forgået.

Jeg mangler faktisk stadig og læse 'This year you write your novel', men ellers har jeg læst alle de andre. Ingen af dem tilhøre mine yndlings skriveguides, men Write like Hemingway er faktisk meget fin.










Den eneste bog jeg endnu ikke har læst her er 501 Great Writers, men det er mest af alt også et opslagsværk. Og jeg har nok i virkeligheden bare købt den for at eje den. Den bedste bog her er nok Stephen Kings, men heller ikke noget af dem her er mine yndlings. Der er dog mange af de danske guides her og den udgave tidligere, og de er super gode til begyndere - eller til: det man minimum bør vide inden man udgiver en bog.







Plot og Structure har jeg ikke læst endnu, men den synes at være en ret basic guide, og ikke helt det jeg ledte efter. Ellers så har jeg læst alle de andre bøger med undtagelse af Wonderbook som jeg ser lidt frem til at læse, den skulle handle om at kickstarte ens fantasi. Noget min hjerne godt kan bruge efter barsel ;0) Your writing coach er god til at give et lille spark, men effekten forgår hurtigt. De to forfatterhåndbøger er nogle af de første jeg læste og de var rigtig gode at starte på. Jeg måtte dog finde den ene i et antikvariat, så de har nogle år på bagen. 








The Seven Basic Plots af Christopher Booker har jeg endnu ikke læst, men præmissen er at Booker har læst en kæmpe mængde bøger og analyseret dem hvorefter han har kunnet putte dem ned i syv forskellige plottyder. Lyder spændende, så den skal jeg helt klart have kigget på når jeg får lidt mere tid. Måske når sønnike er flyttet hjemmefra?! Ellers så har jeg heller ikke læst Wonnabe a writer. Jeg har læst alle de andre. Colum McCanns bog fandt jeg meget forfriskende og ulig andre skrivebøger og så giver han en et kick bagi.






Jeg har faktisk kun læst Big Magic ud af dem her og den var så i øvrigt rigtig god. Især hvis man har brug for et spark og gode råd. How to be a Heroine er som sådan ikke en skrivebog men mere en analyse af litterære heltinder. Jeg har endnu ikke læst den fordi jeg er bange for den spoiler nogle bøger jeg endnu har til gode. Novel Cure er super sjov. Det er et opslagsværk, hvori du kan finde helbredelse for dine lidelser - og ja kuren er selvfølgelig bøger.













Den her hylde indeholder faktisk ikke mindre end fire research bøger til nogle tidligere bøger jeg har skrevet på. De er alle rigtig gode. Bogmennesker er et nyere køb, skrevet af Hans Hertel som er litteraturprofessor, og jeg tænker at den bliver lidt spændende, så den ser jeg frem til at læse. Måske i sommerferien. Creating Unforgettable Characters og The Bestseller Code er virkelig interessante og er nogle af mine yndlingskriveguides.







Ja Synonymordbog og nudansk ordbog giver sig selv. Og lige før nudansk ordbogen er der fem opslags bøger til hjælp med beskrivelse - jeg har tidligere skrevet om dem her . 20 master plots har jeg ikke fået læst og jeg føler lidt det er en lidt for begynder guide til jeg vil dykke ned i den. Becoming a writer er fantastisk og en af mine yndlingsskriveguides. Daily Rituals er ret sjov og fin, den handler om berømte kunstnere og deres ritualer for at arbejde med deres kunst.




Ja, det var faktisk det. Jeg har nogle andre skrivebøger jeg har købt som kindle eller e-bog, og de er selvfølgelig ikke talt med her. Men det er også ganske få. I hvert fald er det her hele min fysiske bogsamling af evigt voksende skrivebøger.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig