søndag den 8. juli 2018

Forfatterinterview: Charlotte Fischer



Charlotte Fischer er ligenu aktuel med sin Sjælevandrer serie.

Mød hende her:

Facebook: https://www.facebook.com/CharlotteFischerForfatter/
Instagram: charlottefischerforfatter
Web: Www.charlottefischer.dk
Snap: Cf.forfatter





Man ser på instagram at du er en ret dygtig illustrator/tegner, hvorfor designede du ikke forsiden til din egen bog?

Jeg ville elske at illustrere Sjælevandrer serien selv. Men digitalt artwork er hot i dag og jeg er en old school kunstner der laver oliemalerier og tegninger. Jeg har dog haft et fantastisk samarbejde med illustratoren Mette Breth og er meget glad for at kunne få mine ideer ud gennem Mette som har sagt ja til at illustrere hele Sjælevandrer serien.




Diali er din debut, og det er ikke helt lig det man ser på det danske marked, hvilket jeg personligt synes er en helt fantastisk ting, men hvordan kom du på ideen?

Sjælevandrer er en blanding af fantasy og højaktuelle klimaproblemer. Det var nervepirrende at udkomme med en outsider med to vidt forskellige emner. Jeg er stolt over, at ingen anmeldere har sammenlignet Sjælevandrer med andre bøger, hvilket må betyde at historien er unik. Det startede med at jeg drømte en scene fra bogen. Da jeg vågnede stod alting klart, selv ned til mindste detalje. Siden da tog karaktererne lynhurtigt form. Jeg kunne tydeligt se deres omgivelser og den verden de levede i.




Hvordan planlægger du din skrivetid kontra det tid der går med alt muligt andet?
Kæmpe udfordring når man har fuldtidsarbejde og to små børn. Skrivetid er efter deres sengetid.




Hvad var det sværeste for dig i din vej til udgivelse?

Angsten for at miste indflydelsen på mine karakterer når en redaktør kom ind over. Jeg føler stærkt for mine personer og de står levende for mig. Jeg var bange for at en anden person ville ændre deres personligheder. Især var jeg nervøs for at Cawi ville blive ”tilpasset målgruppen” idet han kan være usympatisk, voldsom og har et grimt sprog. Men han er en så kompleks personlighed, så at dæmpe ham ville være det samme som at amputere en del af ham.



Hvad er du mest passioneret omkring i din skriveprocess?
Mine karakterer. Jeg vil have at læseren skal have den fulde oplevelse af dem som personer. Intet bliver udeladt, alle deres grimme sider kommer til udtryk såvel som de smukke. Jeg ønsker ikke at Sjælevandrers personer skal være ”jeg har ben i næsen og redder hele verden” agtige. De repræsenterer menneskelige sider som naivitet, egoisme, jalousi men samtidig overlevelsesinstinkt og selvopofrende kærlighed.




Hvad er dit bedste skrivetip?

Skriv imens scenerne eller dialogerne er ”levende” i dit hoved. Kassér intet. Alt du skriver giver mening på et tidspunkt.




Hvad arbejder du på nu?

Sjælevandrer 3.


5 hurtige favoritter...
Favorit sted at læse? I lænestolen foran brændeovnen.
Favorit sted at skrive? I lænestolen foran brændeovnen.
Favorit bog? The Picture of Dorian Gray.
Favorit forfatter? Whitley Strieber
Favorit genre? Gotiske romaner.

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig