søndag den 14. oktober 2018

Kære læser ... det der med reklame ...






Jeg havde skrevet et meget langt indlæg, om det her med at vi skal til at kalde anmeldereksemplarer er reklame, når det drejer sig om ren omtale - og ikke anmeldelser. Men jeg tror i virkeligheden ikke der er ret mange af jer der går så højt op i det. At I orker at læse side op og side ned.

Det jeg egentlig bare gerne vil formidle videre til jer, er de ændringer der kommer til at ske på bloggen i følge af den nye markedsføringslov. 

Først og fremmest vil jeg skynde mig at slå fast, at jeg helt sikkert synes, at synlighed er vigtig. Faktisk er mit problem med den nye markedsføringslov, at den gør det hele endnu mere mudret. Som forbruger vil jeg nemlig rigtig gerne kunne se forskellen mellem det der er betalt reklame og det der ikke er betalt reklame. For som forbruger føler jeg helt sikkert, at der er en meget stor forskel i troværdighed i forhold til om en person bliver betalt for at sige noget eller de ikke gør. Jeg kender flere der har det sådan og grunden til jeg har det sådan er, at jeg helt ærligt ikke vil kunne sige mig fri for ikke at tale et produkt op hvis jeg skulle medvirke i et reklame indslag som betalt skuespiller or whatever. Men min blog er en anden historie. Den er 100% mine egne meninger.

Selvfølgelig kan folk også lyve om det de ikke bliver betalt for (for at opnå flere bøger eller flere produkter) - og det er deres samvittighed, og det føler jeg i øvrigt ofte meget nemt at gennemskue. Men det er også fordi jeg har været i gamet længe og de her regler skal jo være for alle. Derfor synes jeg det er vigtig at beholde ordet anmeldereksemplar. Og det kommer jeg også til at gøre fremadrettet i mine anmeldelser, selvom jeg (vidstnok) ikke behøver at skrive noget, så længe min anmeldelse er saglig og kritisk - hvilket mine anmeldelser selvfølgelig altid er.

Så der bliver ikke lavet så meget om på selve bloggen. Jeg skriver anmeldereksemplar ligesom jeg plejer i mine anmeldelser, men fremadrettet vil der også stå ordet anmeldereksemplar i mine læsestatus og andre omtaler der dukker op på bloggen. Bare så alle er med på, at nogle af bøgerne er anmeldereksemplarer - men jer der har fulgt mig ved at mine holdninger altid mine egne. Som mange af jer ved anmelder jeg alle de bøger jeg læser, dvs. jeg også anmelder bøger der er udgivet af mit arbejde, Turbine forlaget. Men jeg er altid 100% ærlige omkring hvad jeg mener (hvis du slår alle bøger op jeg f.eks. har anmeldt for Turbine, så vil det hurtigt være ret tydeligt) - og hvorfor jeg mener det jeg gør. Jeg har ingen problem med at skille de to ting ad. Det skal man helt sikkert kunne mønstre i kulturformidling verdenen.

Jeg synes det er helt rigtig, at man kan ikke sætte ordet reklame på bøger der er til anmeldelse, for forlagene sender dem ikke i den tro at de kun er for god reklame, for de ved godt at bøger til anmeldelse er fair game og står for skud med kritik. Bogbloggerne er i høj grad lige så stort og vigtigt kultur-medie som ugeblade og magasiner - faktisk synes jeg vi er større kultur- og litteraturformidlere end de er. Og de må gerne omtalte bøger og anmelde bøger uden hverken at markere med reklame eller anmeldereksemplar.

Så ja, jeg er dybt forvirret omkring de nye regler, for jeg synes det hele er ret så mudret. Og jeg vil gerne være super synlig. Så derfor det her indlæg, for jeg føler jeg gøre tydeligt overfor jer og mig selv, hvad det er der skal ske nu. I starten overvejede jeg at gå helt væk fra at læse danske oversatte bøger - det gør jeg jo primært fordi jeg gerne vil støtte op om det danske sprog, men personligt har jeg altid foretrukket at læse på originalsprog. Men det var især da der var snak om at sætte ordet reklame på sin anmeldelse, og der stod jeg helt af, men det skal vi heldigvis ikke.

På min instagram profil er nok der den største ændring kommer. Jeg har bliver lidt mere salig og anmelderagtig i de bøger jeg har til anmeldelse der, så jeg ikke behøver bruge det - for mig dybt - misvisende ord 'reklame' - men igen for synlighedsskyld skriver jeg altid #anmeldereksemplar og hvem det er fra. De flest af de bøger jeg modtager i dag kommer uopfordret og hvis jeg vælger at anmelde dem, skriver jeg dem som anmeldereksemplar.

En anden ændring, er at jeg fremover ikke viser de bøger jeg har fået ind af døren i mine book hauls. Men jeg viser dem i stedet under mine stories med ordet (ikke betalt) reklame. Igen for synlighedsskyld. Her er nemlig igen et problem jeg ser i forhold til den nye markedsføringslov - jeg kunne nemlig bare vælge ikke at vise de bøger jeg fik ind af døren. Og kun vise dem jeg anmelder. For ligenu får jeg så mange, at jeg umuligt vil kunne nå at anmelde alle. Så det konflikter lidt der med markedsføringsloven, at man enten er tvunget til at vise og omtale det man får tilsendt uopfordret under ordet reklame eller man holder noget 'skjult' for sine læsere. Det hader jeg nemlig som forbruger og læsere af andres blog - jeg vil se hvad de får. Som læser af blogs vil jeg rigtig gerne have synlighed og så skal jeg nok selv filtrer i hvad jeg tror vedkommende ærligt mener og hvad de ikke ærligt mener.

En sidebemærkning: Jeg mener i øvrigt det er et kæmpe sidespor at (nogle) instagrammers og bloggere altid omtaler produkter de modtager rosende. Jeg tror det er med til at dræbe lysten til at læse blogs. Vi læser blogs fordi vi vil høre den persons meninger og holdninger, ikke for reklamesøjler. Jeg orker ikke at følge dem i hvert fald og der er en hob af beautybloggere der gør det, og jeg leder stadig med lys og lygte efter flere der er værd at følge. Så hvis du kender nogen der er ærlige og ikke bare er positive over for alt de modtager, så skriv det lige til mig, så er du sød. 

Sorry, nu blev det lidt langt alligevel. Sejt hvis du er nået hertil. Og stort kys til dig hvis du er.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig