tirsdag den 20. november 2018

Godnathistorier for rebelske piger 2





Godnathistorier for rebelske piger 2

Forfatter: Elena Favilli og Francesca Cavallo
Originalsprog: Engelsk, Good Night Stories for Rebel Girls 2
Genre: Fagbog/billedbog
Målgruppe: Skrevet til piger, men kan også læses af drenge - og deres forældre
Udgiver: Peoples Press

Tak til Peoples Press for anmeldereksemplaret



Velkommen til 100 nye portrætter af usædvanlige og exceptionelle kvinder, der har haft indflydelse på deres tid, og som har inspireret andre. Hver eneste kvinde præsenteres med et smukt maleri samt en lille historie formet som et eventyr. Bogen er bygget op som et opslagsværk, og den er rigt illustreret i farver med 60 smukke malerier malet af kvindelige kunstnere.



Denne smukke illustrerede Godnathistorier for rebelske piger 2 er efterfølgeren til Godnathistorier for rebelske piger, men derfor kan den sagtens læses uden at man har læst den første. Selvom det er klart, at man i den første bog fandt de mest nærliggende og kendte exceptionelle kvinder, at beskrive, så er der sådan set ingen tvivl om, at der fandtes og findes nok exceptionelle kvinder til man kan fylde endnu en bog. Det viser den her bog også uden tvivl og jeg tænker man sagtens også kunne fylde en bog nummer tre. Så for mig at se er den her bog mindst ligeså god som den første - og heri får jeg endda beskrivelser af mange af dem jeg følte at jeg manglede. Og måske også lidt mere diversitet.

Der er ingen tvivl om at denne bog er skabt til at inspirere piger til at opnå deres drømme når de bliver større. Men det piner mig stadig lidt at drenge derved underforstået ikke bør føle sig velkommen. Da jeg var barn læste jeg bøger om historiske vigtige mænd og jeg forstår ikke helt hvorfor vi stadig ikke er der hvor vi kan få drenge til at gøre det samme. Men i det mindste findes den her titel nu, det gjorde den ikke engang da jeg var barn. Faktisk ikke noget der lignede. Jeg overvejede i mine teenageår at sætte mig ned og skrive en bog ligesom den her - til piger, men jeg fandt aldrig formen. Det gjorde de her og de gør det virkelig godt. Og drenge behøver ikke holde sig tilbage pga. titlen.

Noget af det bedste ved bogen er at den bryder de opfattelser af klassiske kønsstereotyper og af den årsag alene synes jeg faktisk bogen er et mustread for alle børn og deres forældre. Vi trænger sådan til at se udover vores egen næsetip. Vi trænger til en verden hvor vi er mere åben overfor forskellighed, og den her bog viser simpelthen de her smukke historier om smukke mennesker, der tør være anderledes. Faktisk kunne det være helt fantastisk hvis den blev en del af folkeskolelæsning - måske til de historiske fag. 









SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig