søndag den 31. marts 2019

The Song of Achilles







The Song of Achilles

Forfatter: Madeline Miller
En enkeltstående bog
Genre: Græsk mytologi
Målgruppe: Voksne

Tak til Plusbog.dk for anmeldereksemplaret

Bogen findes på dansk under titlen; Achilleus' sang


Greece in the age of heroes. Patroclus, an awkward young prince, has been exiled to the court of King Peleus and his perfect son Achilles. Despite their differences, Achilles befriends the shamed prince, and as they grow into young men skilled in the arts of war and medicine, their bond blossoms into something deeper - despite the displeasure of Achilles's mother Thetis, a cruel sea goddess. But when word comes that Helen of Sparta has been kidnapped, Achilles must go to war in distant Troy and fulfill his destiny. Torn between love and fear for his friend, Patroclus goes with him, little knowing that the years that follow will test everything they hold dear.


Det er efterhånden ved at være en del år siden, at jeg hørte om The Song of Achilles første gang. Det var i et J.K. Rowling interview, hvor hun nævnte den som den bog hun sidst havde læst. Siden dengang har jeg også villet læse den, for jeg æder gerne alt råt der handler om græsk mytologi. Men det er først nu her efter jeg fik læst Madeline Millers nyeste bog Circe - som jeg i øvrigt var helt vild med - at jeg endelig fik dykket ned i mytologien omkring Achilles og Patroclus.

Jeg vidste ikke helt hvad jeg gik ind til - forstået på den måde at jeg ikke havde læst anmeldelser eller synopsis / bagsidetekst eller nogen anden form for beskrivelse af bogen inden jeg gik i gang. Det eneste jeg vidste var at den havde vundet flere priser. Og at jeg selvfølgelig elsker Madeline Millers skrivestil fra Circe.

Det jeg fandt var en virkelig vidunderlig kærlighedshistorie mellem Achilles og Patroclus. Jeg har senere fundet ud af at Madeline Miller bygger historien på gamle myter, hvor der kraftigt hentydes til at de havde et forhold. Hvilket ikke kommer bag på mig, for på mange måder synes de i den græske mytologi at være længere foran med hensyn til køn og seksualitet end vi er i dag. Oldtids grækerne havde både guder for homoseksualitet og transkønnet.

Selve kærlighedshistorien og historien er virkelig smuk, om end den er en smule mere tung end Circe, så stornød jeg den. Jeg elsker at det føles som en del af den 'rigtige' mytologi, at læse Madeline Millers bøger. Det er lidt som manglende brikker som altid har været der, men som har været usete indtil nu. Jeg håber virkelig, at Miller skriver mange flere af den her slags, for bøgerne er i sig selv et mesterværk. Så smukt skrevet og så smukt udført! Åh, hvor jeg dog håber at hendes bøger en dag bliver filmatiseret - så de når ud til endnu flere, for det fortjener de virkelig.

Jeg tror grunden til at jeg finder 'The Song of Achilles' mere tung, er pga. Patroclus, for det er som om man aldrig rigtig føler man kommer tæt på ham, han synes at være en smule væk fra teksten, men tilgengæld synes jeg virkelig at man kunne mærke Achilles og ikke mindst smerten og lykken mellem dem.

Men alt i alt er det en virkelig smuk fortælling som manglede at blive fortalt i den græske mytologi og nu er vi det rigere pga. Madeline Millers smukke fortælling. Jeg kommer helt sikkert til at læse alt fra hendes hånd fremadrettet, for det virker så ægte i forhold til mytologien og den kan man jo aldrig få nok af.







SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig