søndag den 12. maj 2019

Sweettalk






Sweettalk

Forfatter: Dorte Schou
Genre: Realisme
Målgruppe: Unge
Udgiver: Turbine


Hovedpersonen er Roman, en tyk og ensom dreng. Han holder sig for sig selv, mens han drømmer om at blive radiovært i New York og lave "sweettalk" til travle lyttere i myldretiden. Roman møder Charlotte, der i højere grad end de fleste mennesker oplever sin omverden uden filter. Hun kan lide Roman, og det forvirrer ham. Ved et tilfælde får han spærret hende inde, og læseren både gyser og røres, mens Roman vælger at holde Charlotte fanget, så han på den måde bedre kan styre relationen mellem dem. Handlingen udspiller sig op til og gennem de fem nervepirrende dage, det lykkes Roman at holde Charlotte fanget.


'Sweettalk' efterlader mig lidt i syv sind. Bogen er kort og hurtigt læst, og man flyver da også igennem handlingen, er draget ind og undres. Men den er nok bare i virkeligheden for kort, for jeg forstår ikke hovedpersonens motiv for at holde det her andet menneske fanget. Jeg synes pigen der bliver holdt fanget reagerer unaturligt. Hvorfor er hun ikke mere hysterisk?

Jeg forstår godt ideen bag, men synes måske lidt at udførslen halter. Jeg mangler mere. Jeg vil vide mere. Det er som om historien ikke er skrevet færdig. Der mangler noget. Og det er super ærgerligt for ideen er interessant og det kunne have været spændende at udforske hovedpersonen lidt mere. Men grundlæggende forstår jeg ikke hvorfor hovedpersonen vælger at holde pigen fanget når pigen jo gerne ville snakke med ham i forvejen. Han snakkede jo nærmest mindre med hende mens han holdte hende fanget. Så hvorfor gjorde han det? Har han en brist? Hvad er der med ham? Vi får ikke rigtig svaret - desværre.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig