onsdag den 20. november 2019

Sådan får du en kæreste






Sådan får du en kæreste

Forfatter: Sofie Boysen
Genre: realisme, novelle
Målgruppe: Unge
Udgiver: Forlaget SMSpress

Tak til Sofie Boysen for anmeldereksemplaret


Alma er vild med Thomas. For at score ham søger hun råd hos Linea, der ved alt om drenge. Men hvordan får man egentlig en kæreste?


Den her måde at læse en novelle på er et helt nyt format som jeg aldrig har prøvet før, og derfor kommer min anmeldelse måske også mest til at handle om hvordan formatet fungere fremfor selve historien. For der kan ikke sættes en finger på historien eller den skrevne tekst generelt. Det fungerede upåklageligt og føles helt troværdigt. Man kan fornemme personernes personlighed gennem de korte sms-tekster og historien er både sjov og overraskende.

Men formatet er som sagt en hel anderledes måde at læse en historie/novelle end vi kender det med e-bøger, tekstbøger eller lydbøger. Med sms-novellerne dukker dukker sms'erne op i real time og man kan derfor ikke læse videre i historien før man får en ny sms - som nok først dukker op over 24 timer efter.

Personligt har jeg meget svært ved den del. Når jeg er i gang med at læse en historie vil jeg rigtig gerne selv bestemme hvornår jeg skal stoppe med at læse. Og jeg kunne ikke lade være med at finde det utrolig forstyrrende med alle de sms'er der pludselig tikkede ind på min telefon. For normalt får jeg kun sms'er fra folk hvor jeg skal forholde mig til et nu og her. Så det var faktisk en lille smule stressende at få historierne i sms-form. Så for mig passer sms-novelle formatet enormt dårligt. Det havde jeg ikke forventet. Men her er jeg åbenbart for gammeldags. Det hjalp heller ikke, at en af personernes navne ligner en af mine veninders så meget, at jeg hele tiden troede at det var hende der skrev.

Som sagt så passer formatet nok bare virkelig dårligt til mig, fordi jeg er en person der bliver let irriteret ved afbrydelser - altså over at telefonen ringer eller en sms tikker ind. Og her tikker der sjovt nok en hel del sms'er ind, og fordi de ikke gør det på en gang, så bliver det et forstyrrelses element over mange dage.

Ja, nu er det ved at være en lang beskrivelse, jeg har gang i her, men jeg synes det var vigtig at skrive hvordan jeg havde det personligt. For jeg kunne sagtens forestille mig, at formatet kunne blive ret populært en dag og måske især blandt unge. For som alt andet så kræver det bare tilvænning, og det er en meget dynamisk måde at få leveret en historie på, og det kan også noget. Måske bare ikke for mig. Men hvis du tænker, at det kunne være noget for dig, så giv det en chance. Sms novellerne er nemlig ikke særlig dyre og jeg kan anbefale Sofie Boysens novelle til formålet.










SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig