fredag den 20. december 2019

Begge sider






Begge sider

Forfattere: Nicklas Bendtner og Rune Skyum-Nielsen
Målgruppe: Voksne
Genre: Biografi
Udgiver: Politikens forlag

Tak til Bog og ide for anmeldereksemplaret

Nicklas Bendtners liv og karriere har været spækket med dramatik. Han har oplevet stjernestunder på det danske landshold og som professionel i verdensberømte klubber som Arsenal og Juventus. Han har også været tæt på at sætte alt over styr i en rus af alkohol, kvinder og gambling. I denne selvbiografi fortæller Nicklas Bendtner – med en bemærkelsesværdig ærlighed – om sit livs lyse og mørke sider.

Hvem skulle have troet, at jeg ville læse bog om fodbold og finde den interessant. Ja, ikke jeg. Men bogen her blev ved med at stikke til min nysgerrighed som historierne begyndte at vælte ud i pressen. Og her efter endt læsning må jeg faktisk sige, at bogen snildt kan læses af folk der ikke interessere sig for fodbold. Jeg fandt den nemlig kun spændende og interessant. Der er en del fodbold i den, men der er også meget andet og selvom jeg bedst kunne lidt at læse om alt det andet, så var fodbold delen faktisk også interessant i sig selv. Det er lidt som at gå på opdagelse i en hel anden og mystisk verden og det er skrevet på sådan en måde, at det slet ikke blive tørt, kedeligt eller træls.

Man kommer virkelig bagom Nicklas Bendtner og ikke mindst fodboldverdenen og kendisverdenen som er så anderledes end noget man selv møder. Men ofte er de helt grundlæggende og betydningsrige følelser de samme - at føle sig svigtet - at miste muligheden for at blive en god far for sin søn - at være god til noget, men måske aldrig god nok - at miste sit fodfæste for en stund og blive i tvivl om man kan genfinde det.

'Begge sider' er derfor på alle måder en meget menneskelig skildring på både godt og ondt. Man sidder med følelsen af at intet bliver holdt tilbage - alt bliver delt. Eller selvfølgelig bliver alt ikke delt, men der bliver delt virkelig virkelig meget. 'Begge sider' er den mest åbne og ærlige biografi jeg nogensinde har læst og jeg har alligevel læst en hel del.

Bendtner er virkelig en personlighed der deler vandene. Jeg kan huske, at jeg var til en fodboldkamp på et stort stadion i London. Ja, min mand tvang mig og jeg kan tydeligvis ikke huske hvilke hold jeg så eller hvad stadionet hed. Men jeg kan huske at Bendtner stod og varmede op foran tribunerne hvor vi sad og kort efter fandt vi ud af at vi ikke var de eneste danskere til kampen. En stor flok bag os begyndte at lade det regne ned over tribunen mod Bendtner med diverse skældsord. Jeg var lidt paf. Jeg troede vi som danskere som udgangspunkt altid er stolte af de danskere der gør sig bemærket på verdensplan og måske de fleste af os er. Men Bendtner har tydeligvis trådt over jantelovsgrænsen i så stort et omfang, at danskere nedværdiger sig til at svine ham til i offentligheden.

Uanset om man kan lide Bendtner eller ej, så vil man helt sikkert finde den her bog enormt underholdende og interessant. Ikke mindst fordi man oplever verdenen indefra. Jeg lover ikke at man kommer til at synes mere eller mindre om Bendtner, men jeg lover at bogen er en helt fantastisk læseoplevelse og den er helt sikkert årets danske mandebog. Ingen andre bog så meget som ånder den i nakken.





SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig