onsdag den 25. marts 2020

Dragonfly in Amber






Dragonfly in Amber

Forfatter: Diana Gabaldon
Serie: Outlander #2
Genre: Tidsrejse/historisk
Målgruppe: Voksne


Bogen fås også på dansk under navnet 'Guldsmed i rav'

For twenty years Claire Randall has kept her secrets. But now she is returning with her grown daughter to Scotland's majestic mist-shrouded hills. Here Claire plans to reveal a truth as stunning as the events that gave it birth: about the mystery of an ancient circle of standing stones ...about a love that transcends the boundaries of time ...and about James Fraser, a Scottish warrior whose gallantry once drew a young Claire from the security of her century to the dangers of his ....


Ligenu er Outlander sæson 5 tilgengælig på Viaplay og jeg sidder troligt hver mandag og følger med. Den tv-serie er en kæmpe fornøjelse og den bedste form for eskapisme. Men som med alt andet, så er bøgerne bare bedre. Det er ikke nær så hurtigt et fix, men man får en større dybde og en større fornemmelse for personerne og på den måde er bøgerne mere medrivende end tv-serien.

Jeg nød virkelig at læse 'Dragonfly in Amber' og jeg trak med vilje læsningen ud, så jeg endte med først at få den læst over nogle måneder. Når jeg trækker læsning ud så er det fordi jeg ofte føler, at jeg er i verdenen længere og får mere ud af at bogen rumstere i baggrunden. I hvert fald når vi snakker et eventyr som denne. Men det har været svært, for indimellem har bogen været meget pageturner-agtig.

Det jeg elsker ved 'Outlander' serien er helt sikkert kombinationen af en episk kærlighedshistorie, tidsrejse elementer og det historiske. Bare en af de tre ting kan få mig til at tage en bog op og læse, og den her indeholder alle tre og den gør alle tre dele/genre utrolig utrolig godt.

Åh, jeg har brug for at kværne hele den her serie og agter også at gøre det snart - men jeg har mine udfordringer med at opstøve hardcovers af de gamle bøger. Jeg forstår ikke hvorfor de ikke udgiver dem igen i forbindelse med tv-serien. Det er vildt frustrerende. Jeg vil jo rigtig gerne have, at udgaverne passer sammen. Og hvis jeg skal vente på 25 års udgaverne, så kommer jeg jo til at vente i evigheder for hver bog. Suk - bogorm problemer. (Jeg burde have læst den på dansk i stedet)

I 'Dragonfly in amber' er vi i Frankrig meget af tiden og det bliver ikke et særligt rart ophold for hverken Jamie eller Claire. Diana Gabaldon udsætter dem for lidt af hvert og jeg kunne ikke lade være med at fælde et par tårer hist og her. Så godt er det skrevet.





SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig