onsdag den 28. oktober 2020

Af blod og støv

 






Af blod og støv

Forfatter: Julie M Day
Serie: Sagakvartetten #1
Målgruppe: Fra 14 år og opefter
Genre: Fantasy
Udgiver: Turbine

OBS: Jeg har været beta-/testlæser på bogen (og lavet omslagsdesignet)



YARA skal indvies i heksenes kreds, men noget går grueligt galt under ritualet. ZOLA står til at blive sin stammes overhoved, men hendes landsby bliver brutalt overfaldet af fremmede mænd på jagt efter slaver. Imens fører PHILIP og TARAN en rolig tilværelse i en lille landsby, men snart vender beslutninger truffet i hovedstadens hjerte op og ned på alting. Kongen af Kalos forhandler sig til en aftale med dværgenes konge og sender sin eneste søn, KRONPRINS CASSIUS, over Salthavet til en skæbne, han ikke selv har valgt. Imens finder den fordrukne eksløjtnant RULF et nyt formål med sin eksistens, da han får et tilbud fra kongen selv, som han ikke kan sige nej til ...



Jeg har taget tilløb til at skrive den her anmeldelse SÅ mange gange og grunden til det, er at jeg har haft svært ved at finde de rigtige ord. Det har jeg faktisk stadig, hvis jeg skal være helt ærlig, men jeg tror ikke jeg nogensinde finder de helt rette ord. 

Bogen her har nemlig haft tid til at gro på mig over længere tid end mange af de bøger jeg får til anmeldelse og det skyldes at jeg har fulgt bogen siden før den blev redigeret færdig og jeg har arbejdet med bogens udtryk og markedsføring. Kort sagt, jeg har elsket den her bog meget længere end alle andre bøger jeg får til anmeldelse eller læser første gang og jeg får et helt unik forhold til de bøger og historier jeg gør det med. (Det gælder blandt andet også Gry Kappel Jensens Rosenholm trilogi). 

Så på den måde føles det direkte umuligt at anmelde bogen på lige fod med andre bøger, som jeg får til anmeldelse. For andre bøger kan ikke måle sig med den oplevelse jeg har fået med bogen som i sig selv er helt unik. Derfor kan det her heller ikke blive en helt objektiv anmeldelse - og så alligevel ....  for hvad jeg ved med sikkerhed er at jeg knuselskede den her bog fra dag 1 - altså før den overhovedet var redigeret færdig. Så selv på daværende tidspunkt ville jeg have givet bogen 6 stjerner. 

Så jeg var en kæmpe fortaler for at de på mit arbejde (Forlaget Turbine) skulle udgive bogen, det blev heldigvis også en realitet. 





Men lad mig forsøge at beskrive bogen, så du, der læser med ved om det er en bog der er noget for dig. 

Men lad os lige en sidste gang slå fast hvor meget jeg selv elsker historien: For nyligt kom en af personerne fra historien ind i mine tanker igen. Sådan hopsa lige pludselig stod personen der mens jeg stod og skrællede gulerødder. Det sker faktisk altid kun med de karakterer jeg selv skriver om - og jeg så mig nødsaget til at finde bogen frem igen og læse nogle kapitler. Det var en enormt dragende effekt Julie M Days skriveri havde på mig - og som sagt dybest set aldrig sker. 

Nå, men frem til hvorfor jeg synes du skal tage at læse 'Af blod og støv':

En af bogens helt klare kvaliteter er at den har et højt internationalt niveau når det kommer til historiefortælling og vi har heller ikke rigtig set noget lignende blive udgivet på dansk før. I hvert fald ikke med så stort spark på aktion og det karakterdrevne samtidig med at den har flere spirrende plots. Hver karakter har hver deres kapitel fra deres synspunkt (og ja, der er mange forskellige synsvinkler i bogen) hvor deres personlige historie udfolder sig. Hvilket gør 'Af blod og støv' lige så karakterdreven som George R R Martins bøger - dog har Julie M Day holdt sig til et karaktergalleri som man kan overskue.  

Du vil møde kickass heltinder med ben i næsen, du vil møde seje hekse og en forkælet prins der pludselig får en hel anden fremtidig end han havde forventet. Du vil opleve magi - skæbner og kampe, eventyr og så meget mere. Den her bog historie kan virkelig det hele. 







'Af blod og støv' sætter virkelig scenen til det der kan gå hen og blive en episk serie. For mig når Julie M Day flere højder med den her end hun gør med hendes anden elsket Trafallas serie. Men jeg er virkelig i fuld beundring over hvad Julie M Day her har startet og jeg kan ikke vente med at finde ud af hvad der videre kommer til at ske i serien. Jeg har tårnhøje forventninger. 










SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig