mandag den 10. maj 2021

Mine papbøger


Jeg plejer normalt at skrive om mine papbogsudgivelser på min anden blog som du kan se her men jeg tænkte at jeg jo plejer at lave en slags forfatterstatus her på bloggen, så måske var det også på sin plads at få vist selve papbægerne. 

I dag udkommer nemlig mine to nyeste skud på stammen: Dyreunger, du kan møde ... og 'Ting, du kan finde ..'. Hvilket er nr. 5 og 6 i min papbogsserie udgivet hos forlaget Turbine, hvor jeg også dagligt har min gang som grafisk designer. 

Ideen til papbøgerne startede da jeg fik min første søn og begyndte at introducere bøger for ham, da kunne jeg pludselig mærke en kæmpe forskel i forhold til papbøger. Han responderede væsentligt bedre på billedbøger med fotos frem for illustrationer, men laaangt de fleste børnebøger vi ejede var illustreret - og det viser sig også at være langt de fleste på markedet. Så jeg spurgte børne- og ungdomsredaktøren på mit arbejde om det var noget generelt, at babyer/børn ser fotos bedre end illustrationer. Hvilket hun bekræftede. Hvilket der kom Tæl med ... papbogsserien ud af og senere 'Farver, du kan se ...' og 'Dyr, du kan møde ...'.

Med tiden - gennem højtlæsning for min søn - blev jeg opmærksom på at rigtig mange papbøger er oversættelser og ikke altid udpræget danske. Så det var ret umuligt fx at finde en børnebog om flyverdrager f.eks. eller med dansk mad. Hvilket er årsagen til at jeg lavede 'Mad, du kan spise ...' og 'Tøj, du kan tage på ...' 

'Ting, du kan finde ...' og 'Dyreunger, du kan kigge på ...' er også lavet ud fra de tanker, men sidstnævnte er også et forsøg på at lærer børn forskellen på navne som vi kalder dyreunger og som vi kalder voksne børn, da jeg kunne mærke at min søn havde lidt svært ved at kende forskel. 'Ting, du kan finde ...' er lavet fordi han elsker at sidde og finde og pege ting ud i bøgerne. 

Så på alle måder har min ældste søn virkelig været hjernen bag de her papbøger - helt uden at vide det, og han har heldigvis været rigtig glad for dem gennem årene. Så det er ret fedt. 

Ja, så det var lige et lille indblik i mine papbøger, som kan lånes på biblioteket, købes hos boghandlerne og i Salling og selvfølgelig online. 








SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig