søndag den 10. februar 2013

Skrivetip #14 - Tegn

Tegn:

Den korrekte brug af prikker, er tre styk, eks. "Hold op med at... " startede jeg, men blev afbrudt.


Undgå udråbstegn, det forvirre læserne mere end det gavner.


Du må gerne skrive STORE bogstaver, men hold det på et absolut minimum. Som f.eks. "STOP."


Brug aldrig understregninger eller fed tekst


Kursiv derimod, er rigtig godt at bruge til at vise at noget er et brev, en drøm eller en tanke.


Rigtig mange i dansk litteratur, starter dialoger med en streg: - Nej jeg vil ikke, sagde Torben, og kiggede ned i jorden. Men personligt så er jeg meget mere til den amerikanske udgave: "Nej, jeg vil ikke," sagde lille Torben, og kiggede ned i jorden. Her er man nemlig slet ikke i tvivl om hvornår dialogen er begyndt og færdiggjort. Det er der tilgengæld med stregen, som godt kan være forvirrende at læse. Men begge dele er brugt, så jeg tror det mest er et spørgsmål om smag og behag.



Synsvinkel: Som forfatterspire bør man ikke eksperimentere alt for meget med skiftende synsvinkel, men hvis man gør, så skal man kun gøre det efter overgang eller nyt kapitel. Men jeg vil fraråde det på det kraftigste, der findes alt for mange dårlige eksempler på debut-forfatteres forsøg på det. Og det er virkelig noget der genere en læser. Det samme gælder især ved skift af 1. og 3. persons i samme roman.


Overgange: Lav kun overgang/flere linjeskift eller de tre stjerner: ***, ved skift af ny scene, nyt sted, ny tid, eller synsvinkel.


Korrekturtegn: Hvis du sender din tekst til en korrekturlæser, så vil du helst sikkert få et manus tilbage med en masse tegn du ikke har set før. Du kan finde en guide her: http://publications.europa.eu/code/pdf/360300-da.pdf, nogle gange afviger tegnene lidt efter korrekturlæsernes undervisning, men disse skulle være meget eu standart.
SHARE:

2 kommentarer

  1. ... og så er der altid mellemrum inden og efter de tre prikker ...

    Kursiv er svært at læse, så det bør også begrænses

    SvarSlet
  2. Ja det kan jeg kun give dig ret i. :0)

    SvarSlet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig