A Study In Scarlet review

Sprog: Engelsk
Titel på dansk: Et Studie I Rødt
Genre: Klassiker/Krimi
Udgivelsesår: 1887

Bogen fåes også oversat til dansk.

Beskrivelse fra Saxo:
Militærlæge, dr. med., John H. Watson er vendt hjem til England fra den anden afghanske krig som rekonvalescent. Her bliver han introduceret for en vis mr. Sherlock Holmes, som søger en bofælle til et par værelser i Baker Street 221B. De to flytter snart ind, og Watson finder ud af, at den excentriske Holmes ernærer sig som verdens eneste - rådgivende detektiv?. Watsons nysgerrighed er pirret, og da Holmes en dag beder ham ledsage sig på en sag, slår han til. Et uhyggeligt mysterium venter: I et forladt hus i en forstad til London ligger en mand død med ansigtet forvredet i en grimasse af rædsel og had. Der er blodspor på gulvet, og et mystisk ord, RACHE, står skrevet med blod på væggen. Men der er ingen sår på mandens krop og ingen spor efter håndgemæng. Sideløbende med de to arrogante, men knap så dygtige Scotland Yard-detektiver Gregson og Lestrade, begynder Sherlock Holmes - assisteret af Watson - sin egen opklaring af en sag, der trækker spor tilbage i tiden til en tragedie langt fra de engelske kyster. Med "Et studie i rødt" (1887) præsenteredes læserne for, hvad der skulle blive kulturhistoriens måske mest berømte makkerpar, mesterdetektiven Sherlock Holmes og hans følgesvend og krønikeskriver Dr. Watson.

Den første bog i Sherlock Holmes var lige så god som jeg havde håbet. Den første halvdel af bogen er simpelthen intet mindre end genial. Arthur Conan Doyle var simpelthen en fantastisk forfatter, intet mindre. Læg også især mærke til hvornår den er skrevet. 1887. Og vi har altså både et overraskende plot, virkelig farverige og fantastiske godt skrevne karakterer og en utrolig spændende handlingslinje. Det synes jeg er virkelig imponerende og samtidigt lidt tankevækkende. Hvilken hjerne har forfatteren ikke selv haft for at kunne skabe litteraturens nok skarpeste detektivhjerne som Sherlock Holmes er udstyret med.

Sidste halvdel af bogen er også velskrevet og spændende, men i starten blev jeg i tvivl om det var samme historie. Det var det så. Et eller andet sted var det ikke nødvendig med den baggrundshistorie. Men omvendt synes jeg bare igen det viser hvor mange paletter forfatteren kan spille på. Han var virkelig truly en master in his craft. Det vi i første halvdel ser som en ond seriemorder, har ligepludselig en meget interessant fortid.

Personligt er jeg ikke så god til krimier. Jeg behøver ikke læse om grufulde mord for at blive underholdt. Men det jeg elsker ved krimier er plottet. A Study In Scarlet er en virkelig god krimi. Jeg vil ønske at der var mange flere af den type. Jeg er totalt vild med den her bog. Men så er det jo godt at der er masser af historier tilbage i Sherlock Holmes serien.