søndag den 19. maj 2013

Børnebøger #3

I dette blog-tema vil jeg komme med anmeldelser af aktuelle børnebøger. Inspiration til de små.


Morgenthalers Alfabet - 28 dyrefabler

Kender du historien om sjakalen Zac, som er træt af, at alle de andre dyr driller ham, fordi han er så lille? Eller den om sneglen Søren, som er en værre hippie?

Ellers kan du læse dem i det nye Morgenthalers Alfabet. De 28 historier er samlet i et fint bokssæt med 7 bøger. Fablerne har perfekt længde til begynderlæsere, og adskiller sig (som altid når man har at gøre med Morgenthaler!) fra andre historier for børn. Sætningerne er korte og ligefremme og er skrevet i let tilgængeligt sprog.

Forfatter og illustrator: Anders Morgenthaler

Fantastiske rablende skøre og sjove fabler. Som nok skal underholde i mange timer. Jeg synes de enkelte historier er helt vildt godt fundet på. Vildt sjove. Morgenthaler har virkelig en enormt god fantasi.

Jeg elsker især de sjove billeder. Mange steder i teksten, er selv et ord byttet ud med sjove og nogle gange lidt pinlige tegninger. Hvilket giver en meget sjov læseoplevelse.

Selvom det er en rigtig god måde at lære alfabetet på, så er det helt klart en bog for de lidt større børn, der gerne vil læse selv.







Kille med far til fodbold

Mor skal arbejde, og så er far nødt til at tage Kille med til fodbold. Og det er ikke en hvilken som helst fodboldkamp, det er sæsonens sidste kamp i Parken, hvor mesterskabet bliver afgjort.

Kille har aldrig været med til fodbold før, og hun synes det er lidt mærkeligt, at man først skal "varme op" og "skylle halsen" i en slags butik med runde borde og stole ude foran. Og det er også mærkeligt, at alle de voksne har halstørklæder på, selvom det er årets første varme sommerdag. På en måde vil Kille hellere hjem. Men på en måde er det også ret spændende.

Forfatter: Benn Q. Holm
Illustrator: Rasmus Bregnhøi


Man kan godt mærke at denne historier er skrevet af en garvet forfatter. Jeg synes det er en rigtig god historie nemlig. Sjov og sød, og sådan rigtig hverdags agtig som man kan relatere til.

Jeg kan også godt lide at der ligesom er gjort noget ud af personerne, de er mere troværdige.

Tegningerne er helt klart med til at forstærke oplevelsen og den sjove stemning.

Da jeg læste den kunne jeg ikke lade være med at putte Benn Q. Holm ind i rollen som far. Jeg tænker lidt at det måske også lidt er meningen. Det ligner ham jo også på billedet.





Tak til forlaget Carlsen for anmeldereksemplarerne
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig