onsdag den 15. maj 2013

Coraline anmeldelse



Coraline


Forfatter: Neil Gaiman
Originalsprog: Engelsk
Målgruppe: 10+
Genre: Eventyr og gys
Udgiver: Høst & Søn


Tak til forlaget Høst & Søn for denne flotte jubilæumsudgave













Et musecirkus, en andne mor, en talende kat og et teater fyldt med hunde. Det er noget af det, du møder i Coraline, hvis du altså tør følge pigen med det mærkelige navn ind bag den mystiske dør. Ind i en verden, der ved første øjekast ligner virkelighedens, men tag ikke fejl!


Jeg elsker katten uden navn. Jeg elsker det 150 år gamle hus. Jeg elsker at Coralines far har en antydningen af et Niel Gaiman selvportræt. Jeg elsker den underlæggende moral.

Og jeg elsker Neil Gaimans tekster. Han forstår virkelig at skrive eventyr. Han er så utrolig god til at skabe stemning mellem linjerne. Stardust er simpelthen fantastisk eksempel på hvordan han skaber en underliggende magi i teksten. Coraline har en underliggende gyser stemning. Personligt er jeg ikke så meget til gyser genren, men Coraline har mere en let gysser stemning, som jeg må sige jeg synes fungere rigtig godt.

På mange måder minder Coraline mig lidt om H.C. Andersens eventyr, der ikke altid endte godt, men som havde en god moral. Om Coraline ender godt, vil jeg være op til dig at finde ud af selv, men moralen vil jeg lige dvæle lidt ved. Jeg synes der er to tankevækkende moraler i historien, nemlig hvad det vil sige at være modig. Den anden moral er at man godt kunne ønske sig at man kunne få sin vilje hele tiden, men det er faktisk slet ikke så sjovt som man skulle tro. Jeg synes det er nogle fantastiske moraler at give videre til sine børn. Jeg har et helt idyllisk billede i mit hoved af mig selv, hvor jeg læser Coraline for det barn jeg ikke har fået endnu, og vi får en snak om hvad Coraline gennemgår. Om hvorfor hun er modig. Jeg havde aldrig troet jeg skulle sige det, men jeg vil elske at dele bøgernes magi med de børn jeg måske får. Og om hvorfor forældre der ikke altid har tid, men som elsker hende ubetinget er de bedste forældre. (Huh... måske er der håb om at jeg gerne vil have børn)

Jeg elsker når bøger giver os noget ekstra, noget at stå tilbage med bagefter. Bøger der gør os lige det lidt klogere. Coraline er helt klart den type bog.

Coraline er også at finde på film. Jeg har den til at ligge, men jeg har endnu ikke haft tid til at se den. Men den ser rigtig sød og sjov ud.
SHARE:

26 kommentarer

  1. Hvor er jeg glad for, du kunne lide "Coraline". Jeg blev også selv fuldstændig tryllebundet af den.
    Jeg deler afgjort din kærlighed for Neil Gaiman, og jeg glæder mig sådan til at læse flere af hans bøger. Hans skrivestil er så elskelig, nærmest magisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig. Jeg tror den næste bog jeg skal læse af hans er American Gods, den står allerede på hylden og hopper. :0)

      Slet
    2. jeg er helt enig, med hvad du har skrevet

      Slet
    3. Enig enig jeg synes også den var meget god at læse ( så også filmen ). Jeg kunde også godt lide hvordan de startede historien.

      Det er en skoleopgave 6.Klasse ;)

      Slet
  2. Nu har jeg læst flere meget positive anmeldelser af Gaiman - næste gang, jeg køber en bog (som ikke bliver før efter maj, har jeg lovet mig selv ;)), bliver det en af ham! Hvilken skal man læse først - stardust eller Coraline?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kommer helt an på om du mest er til at tage på eventyr med en lille pige med masser af gys-stemning og moral i en nutidig fortæller stil. Der kan foregår i et helt almindelig gammelt hus. (Coraline)
      Eller også har du mest lyst til at følge en ung herre der tager ud på sit livs eventyr i kærlighedenstegn, og som bliver fortalt i et lidt gammelt men magisk sprog, fordi det også er en historisk roman. (Stardust)
      Begge bøger handler sådan set om det at komme til en anden verden som er magisk. Coralines verden er lidt mere uhyggelig magisk verden, hvor Stardust handler om en mere hyggelig eventyrlig magisk verden.
      Hovedsagelig så er Coraline skrevet til børn og Stardust er et eventyr for voksne. Personligt kan jeg bedst lide Stardust, men Coraline kom virkelig positivt bag på mig.
      Håber det kan hjælpe dig lidt.

      Slet
    2. Jo, tusind tak for svar - det kan helt sikkert hjælpe mig!
      Det ender nok med, at jeg læser dem begge to alligevel, men nu går jeg lige i tænkeboks i hvert fald!
      Tak for hjælpen :)

      Slet
  3. Se også filmen coraline den er også god og spænendende
    (:

    SvarSlet
  4. vi er to skolepiger som går i 6 kl. vi syntes også den er virkelig god (det er et skole opgave)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke. Det lyder som en fantastisk skoleopgave, gid det var min lærer der havde lavet sådan en skoleopgave, vi havde alle mulige gamle og kedelige bøger. :0)

      Slet
  5. Jeg synes det er en meget klog observation at man er modig hvis man Gør noget selvom man er bange

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke. Neil Gaiman er fuld af kloge observationer i hans bøger. Han er virkelig intet mindre end genial.

      Slet
  6. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  7. Jeg syntes at Coraline lyder som en meget spænende og livagtig bog glæder mig til at læse den;)

    SvarSlet
  8. i vores klasse har vi haft om Coraline og derfor skulle vi også lave opgaver om filmen og lidt af teksten, jeg synes selv at det er en helt fantastisk film, og håber at der er flere af den slags. Jeg er normalt ikke til gyser, men den her film er helt perfekt "gyser" til mig. PS jeg går i 6.a

    SvarSlet
  9. Jeg synes også filmen var virkelig god. Er faktisk også igang med at arbejde i Coraline. Vi har set filmen i klassen og jeg synes bare han har nogle fantastiske detaljer! Jeg tror der er mange 6. klasser der arbejder med Coraline for jeg har set de andre kommentarer og der er også nogen fra 6. klasse som mig.
    GLÆDER MIG BARE HELT VILDT TIL AT LÆSE EN AF HANS ANDRE BØGER!!!!!!!!

    SvarSlet
  10. vi er helt enige med alle de andre kommentar den er sygt god

    SvarSlet
  11. jeg synes det var rigtigt godt sagt og den er virkelig god, kan virkelig anbefales

    SvarSlet
  12. jeg syntes at historien er rigtig god og den kan i hvert fald godt anbefales til andre der godt kan lide noget med gyser i. jeg har et spørgsmål til Neil Gaiman og det er hvorhenne kan man få fadt i filmen?

    SvarSlet
  13. jeg er helt klart enig:) jeg anbefaler helt klart at dem der ikke har læst den endnu burde gøre det;)

    opgave der skulle blive lavet af 6. klasse

    SvarSlet
  14. jeg syndes den er en rigtig god historie, kan helt klart anbefale at læse historien;)


    skole opgave af 6 klasse

    SvarSlet
  15. Jeg kan godt lide den her bog fordi jeg syndes den er spænende og uhyggelig



    skole opgave a 6 klasse

    SvarSlet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig