fredag den 24. maj 2013

LCHF - Spis dig mæt og glad anmeldelse





Spis dig glad og mæt er skrevet af Jane Faerber. Hun er til dagligt blogger på Danmarks største LCHF-blog Madbanditten. Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplaret.

Hvorfor gjorde jeg ikke det noget før?
Det er ofte det spørgsmål, som mange stiller sig selv, efter de har lagt kosten om til LCHF. Principperne er simple, maden er velsmagende og mættende og samtidig reguleres blodsukkeret, appetitten og vægten.

LCHF står for Low Carb - High Fat og er en kostmodel, som har braget gennem Sverige siden 2005. Kort fortalt spiser du en ren og naturlig kost med masser af grøntsager, kød af god kvalitet og naturligt fedt. Ingen hokus-pokus. Blot få kulhydrater og mere fedt. Velbekomme.

Jeg kan rigtig godt lide ideen i at spise naturligt og at man ikke skal være så frygtelig bange for fedt hele tiden. Da jeg først stødte på Madbanditten og LCHF synes jeg det lød lidt ligesom Stenalderkost. Det er det ikke helt. I følge Jane Faerber lægger forskellen på tre områder: Mælkeprodukter (på LCHF gerne fede mæleprodukter), frugt/rod frugter (begrænset på LCHF) og protein (i moderate mængder).



Det jeg godt kan lide ved denne sunde livstils "kur" er, at den er forholdsvis nem og handle ind til. Man skal ikke ud og skaffe sig alle mulige mærkelige produkter man ikke kender til.

Her ovenover kan i se et eksempel af hvad jeg har forsøgt mig med. Kernebrødet som skulle erstatte rugbrød. Det er faktisk overraskende godt og så er det endnu nemmere at lave end almindelig rugbrød. Da jeg anmeldte LCHF, havde jeg en mistanke om at jeg har fået gluten allergi, for jeg havde noget så frygtelig ondt i maven et stykke tid. Så jeg blev meget positiv overrasket over at der slet ikke er noget gluten at finde i den her kogebog. Og en uges tid efter havde min mave det meget bedre. Jeg ved ikke om det var gluten eller at maven bare var irritabel, men en ting er sikkert, jeg havde det langt bedre efter jeg havde en uge, med det ovenstående rugbrød frem for almindelig rugbrød. Det er helt sikkert jeg vil bage wannabe rugbrødet igen.




Derud over forsøgte jeg mig med en omelet med tomat og basilikum, æggesalat og tzaziki som jeg elsker. Min erfaring er at man lever rigtig godt på LCHF, og jeg havde en mere behagelig mæthedsfølelse i kroppen. Jeg er ikke altid så god til at sørge for, at huske og få noget at spise. I hvert fald ikke til middagsmad og morgenmad, men det er nærmest ingen sag at finde noget lækkert i Jane Faerbers kogebog.

Jeg bliver altså også nødt til at sige nogle ord om coveret. Hold da op hvor er det flot lavet. Fantastisk harmoni der er i billedet, skønne farver og personligt bliver jeg helt lækkersulten af at se på det.




En skøn kogebog jeg vil anbefale til alle der har brug for at lægge kosten om til en stabil, sund og mættende livsstil. Med mulighed for vægttab. Men også dem der har problemer med gluten intolerancen kan få hjælp at hente her, med et stort opskriftskapitel af desserter, kager og andre søde sager.

I starten af bogen kan man finde al den information man har brug for om LCHF, skrevet i et godt og enkelt sprog. Derefter kommer så ca. 150 siders opskrifter. Så der er noget for enhver smag.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Tusind tak for de fine ord. Det gør mig rigtig glad at læse :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, for en rigtig god kogebog.:0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig