Pandæmonium anmeldelse

Forfatter: Lauren Oliver
Serie: Delirium #2
Udgiver: Politikens Forlag, 2013

Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplaret

Se også Politikens facebookside for ungdomsbøger

Da dette er anden bog i en serie, kan der forekomme spoilers, læs i stedet min anmeldelse af den første bog, Delirium

Lena er flygtet til Vildmarken fra en verden, hvor kærlighed er forbudt. Her møder hun flygtninge, der lige som hende selv er undsluppet den operation, der ville have gjort dem ude af stand til at mærke følelser. Men da hun under ny identitet bliver sendt tilbage til New York for at infiltrere de helbredte og kærlighedsløse, bliver hun kidnappet, og der er kun en ting at gøre. Håbe på, at livet i Vildmarken har lært hende at kæmpe og overleve. Anden bog i Lauren Olivers successerie, Delirium-trilogien.

Lauren Oliver levere altid god underholdning. Hendes ide med Delirium er helt unik og fantastisk at det er sjovt at se hende udbygge den. Så hvis du var vild med Delirium så vil du også elske Pandæmonium.

Desværre var Pandæmonium ikke nær så god som Delirium for mig. Måske fordi Pandæmonium ikke bringer noget nyt. Den originalitet der var i Delirium er også rigtig svær at overgå.

Faktisk fandt jeg bogen forudsigelig ned til mindste detalje. Men jeg er også blevet vant til at se meget analytisk på en bog. Og stiller mig selv spørgsmål som hvad vil forfatteren gøre her.. og ikke hvad vil Lena gøre nu. For mig går det desværre også lidt ud over sproget, for så synes jeg ikke der er nok handlingsmodvægt. Misforstå mig ikke, der er masse af handling i, det har bare ikke så stor modvægt når man forudser den.

Lena er ikke den stærkeste karakter, men heldigvis fylder Lauren Oliver det tomrum ud med mange andre spændende karaktere. Der alle har vidt forskellige baggrunde. Lena finder rigtig mange spændende mennesker i Vildmarken. Grunden til jeg siger at Lena ikke er den stærkeste karakter, er mere fordi det helt klart er bevidst for forfatteren, for den modvægt der er til Lenas meget søde og uskyldig natur kontra alt det hun gennemgår er utrolig spændende.

Selvom der er nogle minusser for mig så slutter bogen til gengæld utrolig stærkt, jeg glæder mig helt vildt til at læse den næste bog i serien. Hold da op hvilket dilemma. Som selvom jeg havde set det komme, stadigvæk finder utrolig nervepirrende. Det er noget af et problemstilling!