onsdag den 17. juli 2013

Luxe anmeldelse

Luxe

Forfatter: Anna Godbersen
Serie: Luxe #1
Originalsprog: Engelsk
Genre: Paranormal Romance
Målgruppe: YA
Udgiver: Carlsen, 2010
















Pretty girls in pretty dresses, partying until dawn.
Irresistible boys with mischievous smiles and dangerous intentions.
White lies, dark secrets, and scandalous hookups.
This is Manhattan, 1899.

Beautiful sisters Elizabeth and Diana Holland rule Manhattan’s social scene. Or so it appears. When the girls discover their status among New York City’s elite is far from secure, suddenly everyone—from the backstabbing socialite Penelope Hayes, to the debonair bachelor Henry Schoonmaker, to the spiteful maid Lina Broud—threatens Elizabeth’s and Diana’s golden future.

With the fate of the Hollands resting on her shoulders, Elizabeth must choose between family duty and true love. But when her carriage overturns near the East River, the girl whose glittering life lit up the city’s gossip pages is swallowed by the rough current. As all of New York grieves, some begin to wonder whether life at the top proved too much for this ethereal beauty, or if, perhaps, someone wanted to see Manhattan’s most celebrated daughter disappear...

In a world of luxury and deception, where appearance matters above everything and breaking the social code means running the risk of being ostracized forever, five teenagers lead dangerously scandalous lives. This thrilling trip to the age of innocence is anything but innocent.



Jeg HADER... absolut hader når bøgerne starter med en slutning. Eller i hvert fald en begivenhed der er tæt på slutningen. Jeg var så tæt på ikke at få læst den her bog på grund af det. (Men eftersom jeg aldrig kan lægge en bog jeg er startet på, måtte jeg jo fortsætte) Bogen starter med Elizabeth's begravelse. Yep. Så kan vi jo allerede godt regne ud af bogen enten ender med at hun dør, eller med at hun narre dem alle sammen til at tro hun er død. Og det bliver ret tydeligt hvilken retning bogen tager jo længere vi kommer ind i bogen. (Skal nok lade være med at spoile det) Og det er SÅ ærgerligt. Jeg hader at vide slutningen i forvejen. Og når der kun er to muligheder at vælge imellem, så er den rimelig nem at gætte. Øv. Så det tæller desværre meget ned.

Ellers så synes jeg bogen har en fantastisk stemning. Tænkt at være ung og rig i Manhattan i 1899. Det ville have været fantastisk. Anna Godbersen er da også utrolig dygtig til at indfange stemningen og få det farverige liv bragt ud af siderne og ind i læsernes fantasi. Luxe er fyldt med hemmeligheder, intriger og skandaler. Hvilket passer utrolig godt til den livsstil som de lever.

Bogen følger flere forskellige synsvinkler, og selvom det dræber flowet en anelse, så gør det faktisk ikke så meget. Jeg elskede at følge de mange forskellige personer og deres syn på deres tilværelse. Vi følger nemlig også en stuepigen Lina, som bestemt heller ikke er helt uskyld. Med det syn de alle har på tilværelse så kan jeg love jer for at bogen bestemt ikke er kedelig.

Jeg er meget spændt på hvordan bogen fortsætter, men jeg har lidt svært ved at gå i gang med den næste bog, især hvis den starter på samme måde som Luxe. Anna Godbersen har en tildens til at starte bøger ud med slutningen, det samme gjorde hun i hendes Bright Young Things serien, som jeg, suk, også skal have læst færdig.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Kan godt følge dig i det her med at det er træls at vide slutningen fra start af. Ødelægger hele spændings/overraskelses-momentet. Men udover det lyder det som en god bog, som jeg har fået lyst til at læse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ærgerligt man vil ødelægge en god bog på den måde.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig