onsdag den 11. september 2013

Fornuft og følelse (Sense and sensibility) anmeldelse



Fornuft og følelse

Forfatter: Jane Austen
Originaltitel: Sense and sensibility
Originalsprog: Engelsk
Målgruppe: Voksne
Genre: Romance, historisk

Jeg har selv læst bogen på originalsprog.

Sense and sensibility findes i mange filmatiseringer. Den mest kendte er fra 1995.













Elinor og Marianne Dashwood er søstre, men besidder vidt forskellige personligheder. Elinor er rolig, velovervejet og behersket. Marianne er lidenskabelig, umiddelbar og dramatisk. Fornuft og følelse. Da deres far dør uden juridisk mulighed for at testamentere sin formue til sin enke og sine tre.


Det er så for-dårligt at jeg ikke har fået læst fornuft og følelser før i år. Men jeg følter jeg kendter historien til hudløshed fordi jeg har set filmen med Kate Winslet og Emma Thompson et utal af gange. Men det er jo bare ikke det samme som at læse Jane Austens ord. Grunden har nok været at hver gang jeg har villet tage bogen op, så flyttede min hånd sig hen over hylden og valgte i stedet stolthed og fordomme. Endnu engang. Det er en af mine absolutte yndlingsbøger og jeg har svært ved ikke at vælge den altid. Men det lykkes denne gang.

Jeg kan rigtig godt lide kontrasten på de to forskellige kærlighedshistorier som de to søstre Marianne og Elinor gennemlever. Jeg har følt med Elinor og været irriteret på Mariannes naivitet mange gange. Men Jane Austen beskriver dem så fantastisk godt, at man forstår dem begge på godt og ondt. Og holder med dem begge på godt og ondt.

Hvis man ikke, som jeg, elsker at leve sig ind i fortiden, med alt hvad det vil sige: kjoler, galanthed, sladder, højere- og laveresamfundslag og den mærkelige moralske tilgang til ægteskab og køn, så kan det godt være en svær bog at læse.

Ellers så læs den. Helt klart. Den er helt igennem fantastisk. Jeg synes den har så mange underlæggende dybe moralske budskaber at jeg kunne bruge mange ord og lange sætninger på at snakke om det. Men det skal jeg nok lade være med. ;0) Det vil højst sandsynligt kede andre. Du skal næsten opleve den selv og drage dine egne konklusioner.

For mig er der dog ikke noget der slår stolthed og fordomme, men derfor fortjener fornuft og følelse nu alligevel topkarakter.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig