mandag den 9. september 2013

Percy Jackson - Sea of monsters anmeldelse

Advarsel, denne anmeldelse er stærkt farvet af en fantøs.

’Percy Jackson & uhyrenes hav’ er en efterfølger til Percy Jackson & lyntyven fra 2010.

Sidst vi mødte Percy Jackson, blev han beskyldt for at have stjålet lynkilerne fra selveste Zeus, og samtidig opdagede teenageren, at han var søn af havguden Poseidon. Hård kost for en ung mand, og nu lever Percy, og hans nye venner Annabeth og Grover, sammen med andre halvguder i Halvblodslejren beskyttet fra den græske mytologis mere ondskabsfulde væsner.

Alligevel udsættes lejren for et  voldsomt angreb, og det eneste, som nu kan redde deres hjem, er Det gyldne skind, som desværre befinder sig på bunden af uhyrernes hav. I menneskenes verden kendt som Bermuda-trekanten.

Filmen har ikke fået særlig gode anmeldelser. Men jeg kan lige så godt afsløre det med det samme: Jeg elsker den. Jeg tror det siger noget om at hvis du kunne lide den første film og Rick Riordans bøger, så er der stor chance for du vil kunne lide denne film. Hvis du ikke kan lide dem eller ikke har læst dem, så sæt ikke dine forventninger for højt. Hvis du er fangirl ligesom mig så vil du elske den!

Det handler i bund og grund om at os der elsker det her univers - vi elsker at leve i det. Jeg slugte alt i den her film rådt. Jeg vil elske det hvis der kom en 3'er og en 4'er og en 5'er, men det tror jeg desværre ikke der gør. Jeg har meget svært ved at være objektiv og vurdere Sea of Monsters med neutrale øjne. Det kan jeg bare ikke.

Det jeg især elsker er universet. Jeg elsker den her slags fantasy til hudløshed. Jeg elsker de forskellige fabledyr og magiske egenskaber de har. Jeg elsker den sammenhold og det venskab halvguderne har sammen. Jeg elsker det mod og den handle kraft de viser. Jeg elsker det farvestrålende unikke univers der udfolder sig for øjnene af mig. Jeg elsker alle de værdier der ligger og ulmer under overfladen. De store spørgsmål her i livet. Liv og død. Godt og ondt. Universet har faktisk alt hvad jeg elsker. Hvis der havde været bare en lille smule mere kærlighed i luften, så var jeg smeltet. Simpelthen.

De har lavet lidt om på handlingen, så den får en slag slutning i tilfælde af at der ikke kommer flere film. Og det synes jeg egentligt er ok. Jeg vil selvfølgelig helst have haft at de havde ladet være og bare lavet de resterne til film, men jeg synes det var det rigtige at gøre, når nu det sikkert slutter her med at lave film af Rick Riordans bøger. Suk.

Jeg synes de fik afdækket alle områder. Så enhver fan ikke kan andet end at være tilfreds. Selvom jeg vil elske at give filmen absolutte topkarakterer så bliver jeg også nødt til at være rimelig. Især fordi min kæreste, der også elsker Rick Riordans fabelagtige eventyrlige univers, faktisk kedede sig lidt under filmen. Hvorfor han gjorde det, det aner jeg virkelig ikke! :0) Så jeg giver den.....