Den 5. Bølge anmeldelse

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret

Tjek også Gyldendals facebook side, med bøger for unge ud. Der kan du finde spændende bognyheder og indimellem har de også nogle konkurrencer hvor du kan vinde deres fine bøger.

De ved, hvad vi tænker.
De ved, hvordan de skal slå os ihjel.
De har taget alt, hvad der var værd at leve for.
Nu er de kommet for at tage alt, hvad der er værd at dø for.

Cassie er på flugt fra dem. Dem som ligner mennesker og som dræber alle på deres vej. Hun er overbevist om, at hun må klare sig selv, hvis hun vil holde sig i live. Indtil hun møder Evan Walker. Han bliver Cassies eneste håb for at redde livet - og sin lillebror. Men hvem er han? Hvad er han? Cassie må vælge: hun kan give op, eller hun kan stole på Evan og tage kampen op.

Jeg havde ærligt ikke de store forventninger til Den 5. bølge. Og det selvom bogblogverden boomer med positive anmeldelser, og selvom filmrettighederne blev købt af bogen inden man overhovedet kunne købe bogen. Hvis ikke det skriger høje forventninger, så ved jeg ikke hvad der gør. Årsagen til jeg selv ikke havde så høje forventninger, er at jeg som udgangspunkt ikke er så vild med den post apokalyptiske side af sci-fi - som det her er. Jeg er meget bedre til sci-fi dystopier. Måske er det fordi jeg ikke har læst noget ordentligt i genren før nu. Så det var med en kombination af enorm nysgerrighed og en smule gru, da jeg modtog bogen fra Gyldendal og gav mig til at læse den.

Jeg endte med at blive meget positivt overrasket. Det jeg elsker ved bogen er, at den er utrolig gennemtænkt. Sammen med mødet med de få mennesker i bogen, møder vi også forfatterens rige personindsigt. Så for mig handlede bogen ikke så meget om aliens, men om mennesker. Måske er det derfor jeg er blevet så vild med historien. Fordi den lige netop ikke handler om rumvæsner. Men det jeg elsker bogen mest for, er faktisk kærlighedshistorien. Jeg elsker den her slags kærlighedshistorier. Hvilken slags det er, ja det vil jeg jo ikke spoile. ;0)

Bogen er opbygget med forskellige synspunkter. Og tro mig når jeg siger, de er virkelig forskellige. Og samtidig forbavsende ligeværdige, hvis man kan sige det sådan. Vi møder sågar et 7-årigt barns synspunkt. Det kan jeg personligt godt lide. Jeg synes det giver bogen endnu mere dybde. De mange skift virker ikke forvirrende, men de dræber faktisk lidt flowet, men i den her bog gjorde det mig faktisk ikke så meget.

I midten af bogen var jeg lidt nervøs må jeg tilstå. Jeg følte at bogen stod på vippen mellem at briste eller bære. Heldigvis så bar den mig hele vejen, især pga. dybden og på grund af originaliteten.

Efter jeg har læst bogen, står jeg tilbage med en hel masse spørgsmål, som jeg glæder mig så utrolig meget til at få svar på, i de næste bøger. Det her er virkelig en serie, jeg ser frem til at læse fortsættelsen af.

Jeg tror at de der forventer en typisk sci-fi post apokalyptisk (rumvæsner, masser af ødemarker, masser af aktion, kampen om overlevelse, død og ødelæggelser) bog vil være i stor risiko for at blive skuffet. For dem vil bogen helt sikkert være kedelig. Så meget aktion er der nemlig heller ikke i bogen. Det er ikke rigtig det den handler om.

Det der virkelig fortæller mig det her er en god historie er, ingen andre bøger i genren har fået mig til at tænke så meget bagefter. Jeg er blevet underholdt før ja, men den her bog formår at få mig til at tænke længe efter jeg har læst den færdig.