onsdag den 8. januar 2014

Ti, tyve, tredive anmeldelse

Ti, tyve, tredive


Forfatter: Per Bloch
Udgiver: C&K Forlag


Tak til Per Bloch og C&K Forlag for anmeldereksemplaret

















I en kalejdoskopisk form fotæller Ti, tyve, tredje historien om drengen Eddie, hans barndom og opvækst. Farens alkoholisme og morens psykiske sygdom, deres skilsmisse med nye familiedannelser, papsøskende og flytninger skildres i drengens urolige optik. Hans vilde fantasi og selvopfundne ritualer holder den generelle følelse af utryghed i ave. Små og store ting fylder lige meget i hans verden hvor frygten for hajer i svømmehallen er lige så virkelig som hverdagens hændelser.

Ti, tyve, tredive er en skæv og surrealistisk roman om et menneskes vilje til at lægge sin barndom bag sig og åbne sig for verden og livet.



Ti, tyve, tredive er en anderledes historie og som der står i det kursiv tekst er den både skæv og surrealistisk. Nytænkende er et ord der dukkede op i mit hoved da jeg læste den flere gentagende gange.

Problemet for mig er at det ikke rigtig virker. I hvert fald ikke for mig. Jeg mangler den røde tråd i fortællingen og så mangler jeg at kunne investere mig i bogen. Jeg kommer ikke nok ind under huden på hovedpersonen til at jeg føler bare en snert af hvad han føler. Så i stedet for at opnå den rette dybde, bliver historien overfladisk og til tider kedelig og i de mørkeste øjeblikke - ligefrem ligegyldig.

Det er dog tydeligt på sproget og på teknikken, at vi kommer til at se mere fra denne debut forfatters side. Jeg synes det er enormt vildt at forfatteren har haft mod på at skrive sådan et kompliceret teknisk værk som hans første bog.

Ja, der er gabet for stort her, og i forsøget på at opnå noget anderledes er der glemt vigtige tekniske detaljer. Men når man gaber så stort og er debut forfatter, så er det virkelig godt gået.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig