fredag den 21. februar 2014

Gul udenpå

Gul udenpå

Forfatter: Patrik Lundberg
Originalsprog: Svensk
Udgiver: Høst og søn


Tak til Rosinante & co. for anmeldereksemplaret, se også deres facebook side her















En personlig historie om et adoptivbarns rejse tilbage til oprindelseslandet, om at være "gul udenpå, hvid indeni", om en rejse til et land, han kun har hørt om. Om at være "sporløs" og prøve at finde sine biologiske forældre. Jong Dae er født i Sydkorea i 1983. Ni måneder gammel bliver han bortadopteret til Sverige og får navnet Patrik Lundberg. Da Patrik får mulighed for at studere i Korea, forandres alting. Han konfronteres med egne og andres fordomme såvel som med sandheden om sin biologiske familie. Hjemme er Sverige, men der føler han sig ofte udenfor, i Korea forstår han hverken sprog eller kultur, men pigerne behandler ham som en stjerne, fordi han kommer fra Europa."Gul udenpå" er en fortælling om fremmedgørelse og tilhørsforhold. Om hvordan det er ikke at føle sig rigtig hjemme noget sted. Bogen udkommer i kølvandet på den adoptionskritiske debat i Danmark. Da bogen udkom i Sverige i begyndelsen af 2013 vakte den stor opsigt, og forfatteren blev interviewet af over 40 medier.

Gul udenpå er en fascinerende personlig historie. Ja den kan faktisk ikke blive mere personlig. Historien handler nemlig om at finde sine rødder, at høre til og om at skabe sin egen plads i livet. Kort sagt handler den om at være gul udenpå og hvid indvendig. Vi følger Patriks rejse tilbage til hans oprindelsesland og hans møde med hans biologiske forældre. Bogen er en biografi/erindringsbog der får følelserne frem i dig.

Jeg har umiddelbart kun to problemer med bogen. Det er to ting som jeg personligt ikke kan lide, og altså ikke nogle deciderede tekniske fejl. Så selvom jeg ikke kan lide dem, så ved jeg at andre ikke vil have det på samme måde. Det ene er sproget. Bogen er faktisk skrevet godt, men efter min mening er den skrevet for pænt. For skolepænt. For ligegyldig beskrivende.

Den anden ting er Patrik selv. Jeg føler ikke rigtig jeg kommer nok ned under huden på ham. Jeg føler ikke han giver mig lov til at komme helt tæt på ham og føle med ham. Jeg føler historien kunne have ramt mig endnu dybere hvis han havde givet mig lov til det.

Men alt i alt, en utrolig fascinerende og tankevækkende historie, som er utrolig aktuel at læse. Jeg synes især man skal sætte sig ind i hvordan det føles at være adoptivbarn hvis man selv overvejer at adoptere. Det synes jeg faktisk er forældrenes pligt. Og her må man sige at Patrik giver alle forældre mulighed for at forstå hvilke ting adoptivbørn kan slås med.


SHARE:

2 kommentarer

  1. Den lød rigtig spændende, da du talte om den i sidste vlog. Jeg kune godt selv overveje den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kan jeg godt forstå. Den er også meget tankevækkende.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig