lørdag den 22. februar 2014

Valkyrie Rising review

Valkyrie Rising

Forfatter: Ingrid Paulson
Serie: Valkyrie #1
Originalsprog: Engelsk
Genre: Paranormal
Målgruppe: YA
Udgiver: HarperTeen

















Nothing ever happens in Norway. But at least Ellie knows what to expect when she visits her grandmother: a tranquil fishing village and long, slow summer days. And maybe she’ll finally get out from under the shadow of her way-too-perfect big brother, Graham, while she’s there.

What Ellie doesn’t anticipate is Graham’s infuriating best friend, Tuck, tagging along for the trip. Nor did she imagine boys going missing amid rumors of impossible kidnappings. Least of all does she expect something powerful and ancient to awaken in her and that strange whispers would urge Ellie to claim her place among mythological warriors. Instead of peace and quiet, there’s suddenly a lot for a girl from L.A. to handle on a summer sojourn in Norway! And when Graham vanishes, it’s up to Ellie—and the ever-sarcastic, if undeniably alluring Tuck—to uncover the truth about all the disappearances and thwart the nefarious plan behind them.




Jeg har længe glædet mig til at læse den her bog, men efter at have læst den, sidder jeg tilbage med en lidt flad fornemmelse.

Jeg havde særligt glædet mig til at læse den fordi handlingen foregår i Norge og selve handlingen skulle væve ind i nordisk mytologi. Yay... tænker man så. Nordisk mytologi er lige mig! Det kunne da kun gå godt ikke? Men nej. Jeg krummer tæer over den forkerte opfattelse af nordisk mytologi, som forfatteren fremviser i bogen. Det er fint at lave en spin på mytologi, men ikke når det bliver markedsført som nutidig almindelig viden. Så skulle man i stedet lave det som en parallel verden. Øv siger jeg bare.

Skrivestilen kan jeg rigtig godt lide, men jeg selve handlingen synes jeg er en smule for tynd. Kærlighedshistorien til gengæld er spot on, og hvis jeg skulle fortsætte med at læse serien, så var det for at få mere af den. Desværre så udkom denne bog i 2012 og der er stadig ikke noget nyt om den næste bog i serien, hvilket gør mig lidt nervøs for om serien overhovedet fortsætter.

Når jeg forsøger at komme over min ærgrelse af den dårlige fremstilling af nordisk mytologi, så er det alt i alt en meget hæderlig YA bog.

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig