mandag den 2. juni 2014

Læseklub, forfatterbesøg og effekten af at møde eller kende forfatteren

 


 
Kristi himmelfartsdag begav jeg mig afsted til læseklubben, men denne gang var det med forfatterbesøg - tvillingerne Søren og Morten Ellemose. Det var virkelig en fornøjelse. Et rigtigt skønt arrangement, som blev holdt ved og foreslået af Gitte - Boghylden.



Så til denne gang skulle vi læse Killer, Killer og Madame Salvatins hemmeligheder.






Selvfølgelig skulle jeg jo have et billede af katten jeg så mange gange har spottet og smilet af på instagram. Jeg husker især en video hvor katten lavede en masse ballade. ;0)





Vi fik en rigtig skøn kage, som var medbragt af Rikke - Andrups bogblog.





Efter masser af skøn samtale omkring bøger, generelt og omkring Ellemose-bøger og forfatterskab, så fik vi gaver. Deres flotte krimi trilogi.





Og vi fik dem signeret! :0)



Noget af det jeg har tænkt meget over siden mødet med de to vildt inspirerende forfatterbrødre er hvor stor betydning det faktisk har for bøgerne at møde forfatteren bag. Jeg var ikke sådan videre grebet af deres bøger - desværre. Men nu har jeg jo aldrig haft det bedste forhold til krimier. Med mindre vi er ovre i Dan Brown.

Men så skete der jo det at jeg mødte dem, og så var det faktisk som om der var nogle ting der faldt lidt i hak for mig. Jeg fik en større forståelse af dem som person og derigennem forståelse af historierne jeg har læst. Ja faktisk min anmeldelse af Halløj på Christiansborg synes jeg ikke helt holder nu. Det var som om jeg pludselig forstod det link der delte mig og forfatternes humor.

Jeg har før oplevet noget af det samme, og det leder tankerne hen på en oplevelse jeg har haft med betalæsning: Jeg har efterhånden haft min tekst ud til et par forskellige betalæsere, nogen der kender mig ud og ind, andre der kun lige har ramt overfladen og andre igen som slet ikke kender mig. Min bedste veninde kunne fuldstændig forstå min tekst. Der var ingen spørgsmål, og når jeg spurgte hende om den dybere mening, ja så forstod hun også den. Det var jeg meget målløs over, især fordi min oplevelse med de andre betalæsere ligger milevidt fra det. Jeg har slet ikke villet spørge mine andre betalæsninger om historiens dybere niveauer for de har alt for mange kommentarer til misforståelser og problemer med min tekst generelt. Selvfølgelig viser det igen at her er det virkelig en god ide at have en blanding af betalæsere. Især fordi dine læsere forhåbentlig bliver læst af andre end din familie. I det her tilfælde skal jeg helt sikkert lytte til de betalæsere som ikke forstår min tekst.

Men det er da i grunden utrolig fascinerende at det har så stor betydning for en bog, om man kender eller har mødt forfatteren bag.

Selvfølgelig er det vigtigt at man kan formidle sin tekst tilstrækkeligt for at en læser kan forstå den, men man skal vel ikke forvente at man umiddelbart kan ramme alle med de få ord en bog jo faktisk indeholder. Ens person siger langt flere ord end man tror. Måske er det i virkeligheden bare det at mennesket er dybere end bogen - så når vi ser ligheder med mennesket har vi nok en større forståelse af bogen? Alle disse tanker har ledt mig hen på at mennesker jo i virkeligheden bare er en stor åben eller lukket bog.

Bogforum er også et sted hvor jeg kommer fordi, at her kan jeg møde forfatteren på et kort øjeblik - et spildt sekund, og nogle gange har jeg oplevet at det er de øjeblikke der for mig gør forskellen. Forskellen på om jeg får læst den omtalte bog. Forskellen på om den læste bog falder eller bære. Forskellen på om jeg synes værket er godt eller genial.

Det er det der er så fantastisk ved bøger. At de altid kan tolkes lige præcis efter vores eget hoved. Det hele afhænger af om vi fanger noget uhåndgribeligt som forbinder os med bogen. Om vi er på det rigtige sted i livet for lige netop den bog. Mødet med forfatteren kan helt sikkert være med til at skabe sammenhæng mellem læseren og bogen uanset om det er før bogen er læst eller efter. Jo mere man kender forfatteren jo stærkere har man det helt sikkert også med bogen. I ordet stærkere, tænker jeg at man både kan blive stærkt afvist at det der bliver skrevet og stærk passioneret omkring det.

Det har tager mig hele dagen om at samle de her tanker, og jeg er bange for at de stadig er meget filosofiske. ;0) Så jeg håber i bære over med mig. Jeg ville i bund og grund bare fortælle om min fantastiske aften med et møde af to fantastiske mennesker jeg helt sikkert skal læse mere mere af.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig