torsdag den 2. oktober 2014

Leoniderne


Leoniderne
 
Forfatter: Nanna Foss
Serie: Spektrum #1
Genre: Sci-fi, fantasy
Målgruppe: Teenagers og voksne
Forlag: Tellerup
 
 
Tak til Tellerup og Nanna Foss for anmeldereksemplaret
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hvornår startede det egentlig? Med den gamle dame der beskyldte os for verdens undergang? Med drømmen om de lysende hænder? Med kompasset der gav os brandsårene? Eller længe før?
15-årige Emilie tegner en dreng med turkise øjne og et mystisk prismesmykke. Dagen efter får hun et chok, da drengen starter i hendes klasse. Før Emilie får set sig om, har hun trekantede ar i håndfladerne, og hendes skolekammerater begynder at kunne uforklarlige ting. Eller er det bare indbildning? Grænserne mellem drøm og virkelighed viskes ud, og Emilie prøver desperat at undgå at blive en del af kaosset.
Men snart må hun indse sandheden. Det er kun et spørgsmål om tid …
LEONIDERNE er første bind i serien SPEKTRUM, hvor venskab, kærlighed og skæbnesvangre valg bindes sammen på tværs af tid.
 
 
Er min anmeldelse farvet af at jeg har været betalæser og fulgt Leoniderne 'næsten' helt fra starten? Lad mig sige det således; jeg var allerede fuldstændig begejstret og betaget første gang jeg overhovedet læste lidt af Leoniderne og i det øjeblik var jeg meldt ind i Nanna Foss' heppekor, og det var altså i kladdeform  … Der hed den ikke engang Leoniderne. Allerede dengang var jeg 200% sikker på at Nanna Foss ville blive forfatter. Så hvis ikke det siger noget om hvor fantastisk jeg synes den her bog er, så ved jeg ikke hvad gør.

Leoniderne er det absolutte bedste jeg indtil videre har læst indenfor dansk ungdoms sci-fi / fantasy - og jeg har læst en hel del. Jeg dybt imponeret over at teknikken er så finpudset som den er - her hvor vi taler om en debutbog, og det kan på ingen måde overraske mig at Nanna Foss blev optaget på forfatterskolen for børnelitteratur, et nåleøje rigtig mange har svært ved eller drømmer om at komme igennem. Hun har talent, men ikke nok med det så er det tydeligt at mærke på Leoniderne at Nanna Foss følger med, og ved hvad det er der røre sig inden for undgomslitteratur. Kort sagt hun ved hvad de unge vil have. Leoniderne er en storm af aktion, handling, følelser og drama. Krydret med en snert af kærlighed og mystik. En helt igennem fantastisk kombination. Samtidig er karakterne så levende at de på det nærmeste står og hopper for at få min opmærksomhed. Og det nyder jeg virkelig.

Noget andet jeg nyder er sproget. Alle disse ting ovenfor er flettet sammen til et flydende flow, og pyntet med et nuanceret sprog. Fedt, fedt, fedt at der er 8 bøger mere i serien, jeg glæder mig. Især fordi man kan fornemme at der virkelig ligger meget plotning i det her, så jeg tror vi har masser af skønne overraskelser i vente.

Der findes en ganske lille håndfuld danske forfattere inden for ungdomslitteratur som jeg personligt glæder mig til at læse mere af og i det smug er ret stolte af, og Nanna Foss ligger allerede i den håndfuld. Jeg er begejstret og dybt imponeret. Ud over alle grænser. Gid der var flere danske forfattere som hende. Hvis der var flere danske bøger af den her slags, så ville der helt sikkert være en hel del flere der læste dansk frem for de engelsksprogede bøger.


Hov jeg glemte helt at linke til den flotte flotte trailer de har lavet, men jeg kan åbenbart ikke få lov til at linke direkte men i kan klikke ind og se den her: https://www.youtube.com/watch?v=6GBt4SdNdRA

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig