lørdag den 25. oktober 2014

Shadow & Storm review

 
Shadow & Storm

Forfatter:
Serie: The Grisha #1
Genre: Fantasy
Målgruppe: Unge og opefter
























Surrounded by enemies, the once-great nation of Ravka has been torn in two by the Shadow Fold, a swath of near impenetrable darkness crawling with monsters who feast on human flesh. Now its fate may rest on the shoulders of one lonely refugee.

Alina Starkov has never been good at anything. But when her regiment is attacked on the Fold and her best friend is brutally injured, Alina reveals a dormant power that saves his life—a power that could be the key to setting her war-ravaged country free. Wrenched from everything she knows, Alina is whisked away to the royal court to be trained as a member of the Grisha, the magical elite led by the mysterious Darkling.



Shadow & Storm er fantasy der kan sit kram. Den har det hele. En unik fantasy verden, handling, action, kærlighedsdrama og drama i almindelighed. Den hovedperson med power, og så er den et frisk nyt pust i undgoms fantasy genren.

Historien foregår i en anden verden end vores egen, og den kan godt sammenlignes med et middelalderligt univers. Heltinden kommer fra et børnehjem og vokser op i en verden hvor magi er almindelig kendt og ja faktisk magi der har magten i verden.

Det er blandt andet dette magi og magtspils tematik jeg elsker ved bogen. Jeg elsker fantasy universer med magi, men fordi du har magiske kræfter så er du mere magtfuld end alle andre, og det er virkelig interessant, for det er jo ikke ligefrem alle der kan tåle at have magt.

Jeg kan rigtig godt lide vores hoevdperson og skrivestilen. De passer utrolig godt sammen. Så Shadow & Storm slugte jeg på rekord tid. Det var svært at lade være..

Generelt så lover det der sker i den første bog utrolig godt for resten af trilogien.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Piskeriset har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Shadow & Storm review":

    Jeg synes, det er skønt med en fantasybog, hvis verden er inspireret af den russiske kultur og folkeeventyr. Det har jeg ikke set før, og det giver en interessant stemning i bogen. Jeg syntes dog, at den første halvdel var lige lovlig traditionel, og jeg frygtelig ærlig talt, at den ville ligne for mange af de andre ungdoms-fantasybøger, der er populære disse år, men heldigvis skete der et par overraskende ting. Jeg er spændt på, hvordan serien udvikler - indtil videre virker det lovende.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig, det er dejligt forfriskende og samtidig skaber det en vis mystik fordi man ikke kender så meget til (eller det gør jeg i hvert fald ikke) det russiske folkeeventyr.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig