lørdag den 4. oktober 2014

Sommeren med Sigge

Sommeren med Sigge

Forfatter: Lin Hallberg
Illustrationer: Margareta Nordqvist
Serie: RAP-klubben
Originalsprog: Svensk
Genre: Realisme, hestebog
Målgruppe: 6-10 år
Forlag: Gyldendal


Tak til forlaget Gyldendal for anmeldereksemplaret


















Det er blevet tid til Elinas sommerferie hos mormor og morfar. Men hvordan skal Elina kunne undvære Sigge? Tænk, hvis han glemmer hende! Men mormor og morfar lokker med en overraskelse. Og fra den lille stald ved sommerhuset kan man høre en hest vrinske ...


Jeg har aldrig været en hestepige, hvilket er lidt sjovt når man tænker på at jeg kom til at sidde med månedsmagasinet Ridehesten i cirka 9 år som ansvarlig grafiker. Det skyldes til dels at jeg er lidt småbange for de store flotte dyr, men jeg elskede at læse om dem som barn. Der fandtes nemlig masser af hestebøger til piger, og jeg genfandt lidt nostalgi da jeg læse 'Sommeren med Sigge'.

'Sommeren med Sigge' giver mig nemlig det jeg elskede ved hestebøger, nemlig historier om hverdagsproblemer, venskaber og ikke mindst de eventyr som man altid kom ud på sammen med et kæledyr. I det her tilfælde selvfølgelig hesten. Min pointe med den her lidt lange forklaring er egentlig bare at fortælle at 'Sommeren med Sigge,' er en rigtig god historie om venskaber, kærlighed til heste og eventyr til hest. Det er historier alle piger og drenge (der ikke har noget imod at læse fra pigers synsvinkel) i alderen 6-10 år vil kunne nyde selvom de ikke er hestepiger.

Den her type bog er virkelig den bedste slags der findes efter min mening for aldersgruppen 6-10 år. For det at læse om at holde hest, giver en fornemmelse af noget større, en fornemmelse for frihed, sammenhold, venskab, familie, barneglæde og noget mere voksent samtidigt.

'Sommeren med Sigge' er en serie som følger samme hovedperson Elina, men bøgerne kan læses separat. Bøgerne er letlæselige men vil også fungerer godt som højtlæsningsbog. Der er illustrationer igennem bogen der vil støtte læsningen for de yngste.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig